The Big Empty (1997)

Film noir

geregisseerd door Jack Perez
met James MacManus, Pablo Bryant en Ellen Goldwasser

Na een uit het oog verloren vriend met onvervulde dromen voor zijn ogen te zien sterven tijdens het vakken vullen in een supermarkt, ruilt Lloyd Matthews zijn baantje als ober in voor een carriere als prive detective. Nadat hij voor een paar wantrouwende klanten hun ontrouwe echtgenoten heeft gestalkt, kan Lloyd moeilijk persoonlijke afstand houden en raakt verwikkeld in het leven van Jane en Peter, een vreemd soort sociaal werker.

De film begint uitstekend, zakt op de helft ietwat in, maar eindigt dan wel weer erg goed.

Als de hoofdrolspeler z'n nieuwe baan begint als detective hoor je hem steeds als voice-over koeltjes vertellen wat hij denkt mee te maken, alsof hij z'n baan in z'n fantasie grootser en meeslepend navertelt of iets. Dat hij op het scherm uit de detective rol valt door allerlei knulligheden steekt daar best komisch bij af. Naar mijn smaak ziet het er allemaal goed uit op beeld; de simpele decors die her en der goed gevonden zijn, omdat ze al bestonden waarschijnlijk. Opvallend veel gebruik van groen trouwens. De muziek is een mooie "Gymnopedies" (Erik Satie) sound alike. Daar waar grotere films als "The Hot Spot" dit tempo ook kunnen hebben, gaat er na een tijdje bij "The Big Empty" het verhaal een hele andere stijl op, waardoor ik even helemaal niet meer wist waar het heen zou gaan. Er is ook geen grootse ontknoping, maar dat vond ik minder erg. Nogal droge, lijzige, lome film, maar wel leuk om een keer te zien.