The Big Empty (1997)

Film noir

geregisseerd door Jack Perez
met James MacManus, Pablo Bryant en Ellen Goldwasser

Na een uit het oog verloren vriend met onvervulde dromen voor zijn ogen te zien sterven tijdens het vakken vullen in een supermarkt, ruilt Lloyd Matthews zijn baantje als ober in voor een carriere als prive detective. Nadat hij voor een paar wantrouwende klanten hun ontrouwe echtgenoten heeft gestalkt, kan Lloyd moeilijk persoonlijke afstand houden en raakt verwikkeld in het leven van Jane en Peter, een vreemd soort sociaal werker.

avatar van wackyboy
Deze film werd door een collega aangetroffen in zo'n pak van 5 halen 1 betalen bij de Giraffe.
Kon dus niks zijn dacht ik, maar vanaf het eerste shot werd ik geboeid door de vreemde karakters in deze film. Aan het eind van de film wordt nog even vermeld dat de film een prijs heeft gewonnen voor het script (welke prijs is me even ontschoten). Vraag me dus af hoe zo'n film onopgemerkt kan blijven en uiteindelijk belanden in een bak bij de Giraffe.

avatar van bisse
Deze film is inderdaad van de hand van een debuterende meester.Menselijke tekortkomingen zoals tenonder gaan aan frustratie en eigenbelang zijn op een plezierige manier in het script verweven.De decors en het camarawerk zijn ondanks het miniscule budget prima in orde.De film kreeg de prijs voor beste nieuwe schrijver op het afi international film festival.Als PI een paar jaar op de plank kan liggen dan is alles mogelijk en dus ook dat deze topper bij de giraffe ligt voor een grijpstuiver.

FisherKing
bisse schreef:
Deze film is inderdaad van de hand van een debuterende meester.
Ik geloof dat zijn carriere dan aardig in het slop is geraakt. Zijn Monster Island (TV) en Wild Things 2 (V) scoren grote onvoldoende's op IMDB.

dus ook dat deze topper bij de giraffe ligt voor een grijpstuiver.
Nu ook voor Eur 3,99 bij Rodirect.

De film begint uitstekend, zakt op de helft ietwat in, maar eindigt dan wel weer erg goed.

cr_ix
wackyboy schreef:

Een vriendin van mij had hem in een 4-cd box gevonden. 3 euro bij de Action. 2 bagger-films, maar deze en nog een andere waren wel aardig.

Beetje wazig zo nu en dan, maar een vermakelijke film. Sommige scenes zijn ook leuk gefilmd, misschien niet baanbrekend, maar zag er vaak gewoon cool uit.
Einde is ook wel leuk.

Had alleen een versie met de slechtse ondertiteling die ik ooit gezien heb.
Spel en grammatica fouten, totaaaaaal verkeerde vertalingen, dingen die niet werden vertaald of gewoon samengevat, achja, film was verder ok.

avatar van Hollywood-west36
Wat een slechte film!
Acteerwerk uitermate slecht, alleen die kerel die de zogenaamde vreemdganger speelt is redelijk.
De soundtrack is dan wel weer erg goed.
Van die prijs in Cannes snap ik dan ook weer werkelijk niks, of ze hebben met hun ogen dicht gezeten...?
Anderhalve ster voor deze slappe hap (alleen maar omdat de muziek zo goed is)

Als de hoofdrolspeler z'n nieuwe baan begint als detective hoor je hem steeds als voice-over koeltjes vertellen wat hij denkt mee te maken, alsof hij z'n baan in z'n fantasie grootser en meeslepend navertelt of iets. Dat hij op het scherm uit de detective rol valt door allerlei knulligheden steekt daar best komisch bij af. Naar mijn smaak ziet het er allemaal goed uit op beeld; de simpele decors die her en der goed gevonden zijn, omdat ze al bestonden waarschijnlijk. Opvallend veel gebruik van groen trouwens. De muziek is een mooie "Gymnopedies" (Erik Satie) sound alike. Daar waar grotere films als "The Hot Spot" dit tempo ook kunnen hebben, gaat er na een tijdje bij "The Big Empty" het verhaal een hele andere stijl op, waardoor ik even helemaal niet meer wist waar het heen zou gaan. Er is ook geen grootse ontknoping, maar dat vond ik minder erg. Nogal droge, lijzige, lome film, maar wel leuk om een keer te zien.