• 10.595 nieuwsartikelen
  • 8.968.386 stemmen

The Wyvern Mystery (2000)

Mystery / Horror | 120 minuten

Genre: Mystery / Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Alex Pillai

Met onder meer: Naomi Watts, Derek Jacobi en Iain Glen

IMDb beoordeling: 5,7 (625)

Gesproken taal: Engels

Plot The Wyvern Mystery

"Some family secrets can kill."

Begin 19e eeuw. Alice Maybell woont in bij de plaatselijke landheer Fairfield die haar als kind in huis nam toen haar beide ouders stierven. Nu is ze een knappe en zelfbewuste vrouw. Ze wordt van haar stuk gebracht door de avances van haar beschermheer en vlucht weg met haar geheime liefde, zijn oudste zoon Charles Fairfield, met wie zij een kind krijgt. De twee nemen hun intrek in een mysterieus en luguber landhuis. Vanaf dat moment wordt alles erger. Zo worden ze geterroriseerd door een kwaadaardige vrouw in het zwart met een Transsylvaans accent die letterlijk van achter het houtwerk vandaan komt, en verdwijnt hun kind spoorloos. Gebaseerd op de novel van J.S. Le Fanu.

logo tmdbimage

avatar van chrissie

chrissie

Het is natuurlijk wel weer degelijk verfilmd, maar als je veel van dit soort verfilmingen ziet, krijg je op den duur het idee dat het allemaal zo'n beetje op elkaar lijkt. Hier moest ik constant aan de verfilming, en natuurlijk het boek, Jane Eyre denken.
komt natuurlijk door de verbrande, gek geworden vrouw die in beide boeken het geluk van de hoofdrolspeelster in de weg staat
Verder vond ik het personage van de jongere broer, Harry, net iets over de top neergezet.

avatar van Odie

Odie

Ik heb eerst het boek gelezen, en vond dit wel een goede verfilming. Nu houd ik wel van de jane Austen, Bronte etc films

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Wel een aardige film maar er had zoveel meer ingezeten. De film kent wel wat interessante stukken die van erg korte duur zijn en daar tegenover zetten ze hele lange saaie stukken. Toch keek de film wel lekker weg en maakte de performance van Naomi Watts veel goed. Over de ondertiteling was ik we lzeer te spreken. Aangezien het in de 19e eeuw afspeelde werd er ook 19e eeuws nederlands ondertitelt, zo moet ondertiteling zijn. 3 magere sterretjes.

avatar van K. V.

K. V.

Op de doos stond mysterie, maar 'k zou het toch eerder onder de categorie drama klasseren. Het kon me wel nog boeien, al was het einde niet zo verrassend. Dacht eigenlijk dat er nog iets ging volgen, omdat er op de doos stond +-120min en het eigenlijk al rond de 90min gedaan was.

avatar van henkula

henkula

De horror en het mysterie zie ik niet.

avatar van joolstein

joolstein

Deze tv-film is een bewerking van een roman uit 1869 van J. Sheridan Le Fanu, een Ierse schrijver uit de Victoriaanse tijdperk die Gothic-verhalen, mysterie-romans, en horror-fictie schreef. Zijn bekendste werk is het verhaal over vrouwelijke vampier Carmilla (1872) De schrijver nam het verhaal van Charlotte Brontë 's Jane Eyre (1847) en bewerkte en breidde dit uit tot dit mysterie van Wyvern (1869).

Het verhaal is dat van een jonge vrouw in een griezelig oud herenhuis die bang is door een vreselijk familiegeheim. Een verhaal dat stamt uit het verleden, daarnaast vanuit Brontë 's verhaal ook wel bekend, dus kijkers verassen zal het niet gauw doen! Regisseur Alex Pillai voegt daarom veel opdoemende dreiging toe. Jump- scares van een vliegende kraai, kakkerlakken of de plotselinge verschijningen van de halfblinde, gestoorde Vrau. Maar verder is er alleen maar veel impliciet geweld.

Toch benadrukt de tv-film meer het realisme van de periode. In plaats van je op het puntje van je stoel te houden met horror, wiegt het je vaak terug op je kussen met gotische romantiek. Ondanks dat is het nog wel een stijlvolle tv-productie met een interessante cast, waaronder Naomi Watts, Iain Glen en de Britse acteerlegende Derek Jacobi. Tja als je zin hebt in gotische romantiek met een vleugje horror of een klein beetje griezelige reuring in een oud donker huis, kan er maar weinig mis gaan met deze stijlvolle tv-productie.