Mother Lode (1982)

Alternatieve titel: Search for the Mother Lode: The Last Great Treasure

Avontuur / Thriller

geregisseerd door Charlton Heston en Fraser Clarke Heston
met Charlton Heston, Kim Basinger en Nick Mancuso

Een stel jonge avonturiers gaat in de wildernis van Brits Columbia op zoek naar een verdwenen collega. Hun vliegtuig stort echter neer en in het bos stuiten ze op Silas McGee (Charlton Heston), een vrekkige Schotse mijnwerker die daar al decennia lang op zoek is naar een goudschat in de grotten. Hij laat zich hierbij door niemand tegenhouden en is bereid om alles te doen om het goud voor zichzelf te houden.

Jammer dat deze niet op dvd verschijnt!

avatar van wihu61
Ik heb hem in Spanje op DVD besteld.
Helaas was de kwaliteit belabberd...

avatar van Filmkriebel
MOTHER LODE DVD

Het lange wachten is voorbij, want deze film is nu wel op DVD te vinden en met een schitterende beeldweergave zelfs. Een erg aardig beeld... scherp en verjongd. Dus gooi de VHS en vooral die lelijke 4:3 DVD waarbij de helft van het beeld weggesneden is snel overboord.

Ben vrij positief over de film zelf. Jean Dupré en Andrea Spalding, gespeeld door een toen nog erg jonge Kim Basinger, gaat op zoek naar een verdwenen vriend en stuiten in de wildernis van British Columbia op een oude goudzoeker die al 30 jaar op zoek is naar de "mother lode", een ader waar het zou krioelen van goud. Heeft de man werkelijk iets gevonden, of is hij alleen maar bezeten door goud, altijd denkend dat hij er heel dichtbij is?

De film was vooral in de eerste helft erg goed. Mooie beelden en het gevoel dat je bekruipt een echte avonturenfilm te zien. Daarna maakt de zoektocht naar de vriend plaats voor een zoektocht naar het felbegeerde edele metaal. en de film neigt soms naar de thriller, met de dreigende aanwezigheid van McGee of zijn tweelingbroer . Dat laatste vond ik trouwens totaal geen steek houden en voelde als een overtollige plotontwikkeling aan. Gelukkig hield de film het hoofd verder goed boven water.

Filmkriebel schreef:
MOTHER LODE DVD

Bedankt voor je bericht filmkriebel.
Ik ben op zoek naar deze film voor mijn vader, het is wel zo dat zijn engels niet van die kwaliteit is om goed te kunnen volgen zonder ondertitels. Ik zie dat deze uitgave van Warner Brothers is, zou er een kans bestaan dat hij in de benelux zou verschijnen met NL ondertitels?

avatar van Filmkriebel
systemofadown.be schreef:
[zou er een kans bestaan dat hij in de benelux zou verschijnen met NL ondertitels?

Ooit komt dat er wel van maar wanneer is natuurlijk de vraag. DVD is momenteel met Franse ondertitels.

avatar van wihu61
Aardige film (vooral de 1e helft), geen meesterwerk.

avatar van wihu61
Heb hem in redelijke kwaliteit kunnen downloaden en nog eens bekeken. Het begin is best veelbelovend met prachtige opnames van de vlucht. Helaas wordt het daarna een stuk minder met die over-acterende "Schot".
Enne.. de "twin brother" van René Artois vind ik overtuigender dan deze. Nee, geen derde keer meer.