• 16.959 nieuwsartikelen
  • 181.417 films
  • 12.516 series
  • 34.634 seizoenen
  • 654.054 acteurs
  • 200.196 gebruikers
  • 9.448.709 stemmen
Avatar
 
banner banner

Eb (2026)

Thriller / Misdaad | 108 minuten
3,40 21 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Speelduur: 108 minuten

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Klaas de Jong

Met onder meer: Vajèn van den Bosch, Juvat Westendorp en Mark Ryan

IMDb beoordeling: 4,9 (127)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 14 mei 2026

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • Bioscoop Te zien in één bioscoop (Almkerk)

Plot Eb

De ambitieuze ecologe Lynn gaat voor onderzoek terug naar Ameland — het eiland waar ze is opgegroeid — en stuit daar op een mysterieuze zaak. Wanneer er slachtoffers vallen en iemand die dicht bij haar staat betrokken lijkt te zijn, komt Lynn voor een levensbepalende keuze te staan: de waarheid onthullen en misschien wel alles verliezen wat haar dierbaar is, of zwijgen en haar geweten verraden.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 2258 berichten
  • 426 stemmen

Vanaf 28 mei 2026 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)


avatar van Wouter

Wouter

  • 18748 berichten
  • 3102 stemmen

Klaas als regisseur?


avatar van Pieter de Snel

Pieter de Snel

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Ik vond het echt een mooie film. Sterke sfeer, goed acteerwerk en een verhaal dat je blijft volgen !


avatar van Mary88

Mary88

  • 1 berichten
  • 3 stemmen

Genoten van EB; goed acteerwerk met name van Vajèn van den Bosch, prachtige sfeervolle beelden van het wad, de boten ed. Je vóelt het eiland. Montage loopt lekker vlot. Als bonus nog iets van het Sunneklaas feest meegekregen wat goed verpakt was in het spannende verhaal. De film nodigt uit om voor een 2e keer te zien!


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11988 berichten
  • 5401 stemmen

Beste crewleden van EB: als jullie dan toch stemfraude willen plegen, doe het dan minder opzichtig. Eerste paar stemmen en berichten verwijderd


avatar van Loek Gevers

Loek Gevers

  • 4 berichten
  • 2 stemmen

Wat mij persoonlijk opviel is dat de criminelen in het verhaal misschien wat onderbelicht zijn gebleven. Daar had naar mijn gevoel nog iets meer verdieping in gemogen om hun motieven en achtergrond sterker neer te zetten. Dat had het verhaal nóg gelaagder kunnen maken. Het is visueel een mooie film geworden, met sterke beelden van onder andere Ameland.


avatar van Lakte

Lakte

  • 831 berichten
  • 3562 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Beste crewleden van EB: als jullie dan toch stemfraude willen plegen, doe het dan minder opzichtig. Eerste paar stemmen en berichten verwijderd

Goedzo! Inderdaad zeer triest dit, nog geen echte stem gezien. Zie dit vooral als een teken dat de film waarschijnlijk niet best moet zijn.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 10085 berichten
  • 1523 stemmen

Wat mooie beelden van Ameland, maar dat is het ook wel. Verder wat cliché's met gesloten eilanders, onbenullige politie en wat Bassie en Adriaan boeven.

Oh ja, en voor de onvermijdelijke authenticiteit nog het spannende Sunneklaas.


avatar van EditorD

EditorD

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben de editor van EB, en ik zag een hele rij feitelijke onjuistheden in de review van Terence Shea van Filmtotaal:

Allereerst wordt de setdesign bekritiseerd op basis van een klok die op een onmogelijke stand zou staan. Deze staat gewoon op tien voor vijf zoals verhaaltechnisch ook de bedoeling is.

Veel storender vind ik zijn onterechte opmerking verder in deze flashback scène. De kritiek luidt namelijk: “Ook in de uitvoering vallen slordigheden op. Zo heeft Lynn een flashback naar een moment waarop Boris haar in haar slaap een kus geeft. Hoe kan zij zich dit herinneren?” Wellicht lag Terence op dit moment zelf te slapen, want het is wel degelijk te zien dat Lynn wakker wordt en omkijkt naar de plek waar ze Boris in haar hoofd zag en de klok.

Ook wordt gesteld dat de motivatie van Lynn om de dood van Boris te onderzoeken onduidelijk is op basis van dat zij enkel een korte relatie hadden. Dit is merkwaardig, want eerder stelde Terence Shea juist dat de manier waarop informatie wordt overgebracht opvallend direct is (waar hij op zich best een punt mee heeft), maar blijkbaar heeft hij dus in de volledige ontmoeting/hereniging bij de auto en in het gesprek daarna gemist dat ze jeugdvrienden (of misschien wel wat meer) waren vroeger.

Dan is er nog de zoals Terence Shea stelt “onbegrijpelijke reden” waarom Lynn haar speech op de Waddenconferentie in het Engels houdt. Zo onbegrijpelijk is dat niet, de Waddenzee zit namelijk naast Nederland ook vast aan Denemarken en Duitsland. Daarbij is te zien dat er Duitse protestborden in de zaal aanwezig zijn, wat een internationale behandeling van de speech van Lynn rechtvaardigt.

En is het dan echt nodig om deze ‘fouten’ (en meer, die dus ook allemaal geen fouten zijn) in de goofs afdeling op IMDB te zetten? (Vermoedelijk is dit ook door Terence gedaan, aangezien het om dezelfde punten/bewoording gaat) Het klopt dus niet eens en hiermee worden onterecht mensen zwartgemaakt. Ik kan uiteraard iedereen die geïnteresseerd is de betreffende scenes/shots laten zien. Ben benieuwd wat anderen van deze gang van zaken vinden?


avatar van KHendrik

KHendrik

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

EditorD schreef:
Ik ben de editor van EB, en ik zag een hele rij feitelijke onjuistheden in de review van Terence Shea van Filmtotaal:

Allereerst wordt de setdesign bekritiseerd op basis van een klok die op een onmogelijke stand zou staan. Deze staat gewoon op tien voor vijf zoals verhaaltechnisch ook de bedoeling is.

Veel storender vind ik zijn onterechte opmerking verder in deze flashback scène. De kritiek luidt namelijk: “Ook in de uitvoering vallen slordigheden op. Zo heeft Lynn een flashback naar een moment waarop Boris haar in haar slaap een kus geeft. Hoe kan zij zich dit herinneren?” Wellicht lag Terence op dit moment zelf te slapen, want het is wel degelijk te zien dat Lynn wakker wordt en omkijkt naar de plek waar ze Boris in haar hoofd zag en de klok.

Ook wordt gesteld dat de motivatie van Lynn om de dood van Boris te onderzoeken onduidelijk is op basis van dat zij enkel een korte relatie hadden. Dit is merkwaardig, want eerder stelde Terence Shea juist dat de manier waarop informatie wordt overgebracht opvallend direct is (waar hij op zich best een punt mee heeft), maar blijkbaar heeft hij dus in de volledige ontmoeting/hereniging bij de auto en in het gesprek daarna gemist dat ze jeugdvrienden (of misschien wel wat meer) waren vroeger.

Dan is er nog de zoals Terence Shea stelt “onbegrijpelijke reden” waarom Lynn haar speech op de Waddenconferentie in het Engels houdt. Zo onbegrijpelijk is dat niet, de Waddenzee zit namelijk naast Nederland ook vast aan Denemarken en Duitsland. Daarbij is te zien dat er Duitse protestborden in de zaal aanwezig zijn, wat een internationale behandeling van de speech van Lynn rechtvaardigt.


En is het dan echt nodig om deze ‘fouten’ (en meer, die dus ook allemaal geen fouten zijn) in de goofs afdeling op IMDB te zetten? (Vermoedelijk is dit ook door Terence gedaan, aangezien het om dezelfde punten/bewoording gaat) Het klopt dus niet eens en hiermee worden onterecht mensen zwartgemaakt. Ik kan uiteraard iedereen die geïnteresseerd is de betreffende scenes/shots laten zien. Ben benieuwd wat anderen van deze gang van zaken vinden?


Ach maak je niet druk,
al vraag ik me soms wel af wat dit soort mensen nu zelf hebben gedaan in het leven

Anyhow als Terence ballen heeft gaat hij/zij zelf met jou in de studio de hele film opnieuw kijken om te samen te kijken of het klopt wat hij allemaal schrijft


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 10085 berichten
  • 1523 stemmen

EditorD schreef:
Ik ben de editor van EB, en ik zag een hele rij feitelijke onjuistheden in de review van Terence Shea van Filmtotaal:


Die dood van Boris is best wel een spoiler. Althans ik zag dat gisteren niet aankomen. In je boosheid, die je beter aan Filmtotaal kunt richten, mag je daar wel een beetje op letten.


avatar van very730

very730

  • 1 berichten
  • 43 stemmen

Ik weet niet wat hier allemaal gaande is, maar ik haak gewoon echt af van wat ik hier allemaal lees. Neprecensies, een discussie over een recensie op een totaal andere site waar mensen achter de film het niet mee eens zijn, ondertussen lees ik niks over wat mensen die de film daadwerkelijk als bezoeker van de bioscoop gezien hebben van de film vonden.

Het lijkt wel een kleuterklas. "Juf, Pietje zegt dat ik dom ben", het plezier van moviemeter is er voor mij wel vanaf, het plezier om deze film te gaan bekijken wat ik volgende week zou doen ook, ik annuleer mijn ticket. Wat een poppenkast.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11988 berichten
  • 5401 stemmen

very730 schreef:

Ik weet niet wat hier allemaal gaande is, maar ik haak gewoon echt af van wat ik hier allemaal lees. Neprecensies, een discussie over een recensie op een totaal andere site waar mensen achter de film het niet mee eens zijn, ondertussen lees ik niks over wat mensen die de film daadwerkelijk als bezoeker van de bioscoop gezien hebben van de film vonden.

Het lijkt wel een kleuterklas. "Juf, Pietje zegt dat ik dom ben", het plezier van moviemeter is er voor mij wel vanaf, het plezier om deze film te gaan bekijken wat ik volgende week zou doen ook, ik annuleer mijn ticket. Wat een poppenkast.

Eigenlijk wel eens met dit bericht. Ik heb in elk geval één bericht weer even verwijderd.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 10085 berichten
  • 1523 stemmen

very730 schreef:

ondertussen lees ik niks over wat mensen die de film daadwerkelijk als bezoeker van de bioscoop gezien hebben van de film vonden.

Ik heb gewoon mijn mening gegeven. Als daadwerkelijke bezoeker van de bioscoop.


avatar van Edmovie40

Edmovie40

  • 67 berichten
  • 452 stemmen

Best aardige film, hoewel je wel ziet dat het budget laag is. Het cijfer suggereert nu echter dat het een topfilm is en dat is beslist ook niet het geval. Zie je vaker bij Nederlandse films. Het lijkt er bijna op dat de acteurs aan hun familie en vrienden om de film omhoog te stemmen hier. Dat is jammer want daardoor is het cijfer niet echt betrouwbaar.


avatar van Erik Loves Movies

Erik Loves Movies

  • 3 berichten
  • 3 stemmen

Superleuke film, op het mooie Ameland. Nooit geweten hoe schitterend mooi dit eiland is! Ook hiervoor complimenten aan de film crew. Daarnaast heb ik echt een heel gave thriller gezien, goed acteerwerk en een verhaal dat je vanaf het begin beet pakt! Echt een aanrader!