Moby Dick (1998)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten
Avontuur

geregisseerd door Franc Roddam
met Henry Thomas, Bruce Spence en Patrick Stewart

Ishmael (Henry Thomas) is onderwijzer, maar wil meer het avontuur beleven. Hij wil met een walvisvaarder mee. In een kleine kroeg in Nantucket komt hij in contact met Queepueg. Een volledig getatoeëerde man die een harpoenier blijkt te zijn. Queepeug sluit vriendschap met hem en samen besluiten ze aan boord te gaan van de Pequod. Hun kapitein, Ahab (Patrick Stewart), laat zich amper ziet. Als hij uiteindelijk aan dek komt blijkt dat hij er behoorlijk gehavend uit ziet. Al gauw komt de bemanning erachter wiens schuld dat is. Moby Dick. Een zeer grote witte walvis. Iedereen weet dat hij niet te pakken is en dat hij dodelijk is. Ahab is echter vast besloten om hem te pakken te krijgen. Hij wil wraak.

Ik zat ernaar te kijken met het idee in mijn achterhoofd dat het echt een volledige speelfilm was. Op een gegeven moment kreeg ik dus echt wel zoiets van: "Wat een jammere 'serie' achtige special effects en acteerprestaties" (Afgezien van o.a. Patrick Steward (Welke ik toch al een zwak voor heb enigzins (Capt. Picard)))..

Toen ik las dat het dus ook daadwerkelijk een mini-serie was; stelde ik mijn opinie bij en bekeek de 'film' dus ook door andere ogen. (Ietwat minder kritisch)...

Kortom :

- Beetje wacke special effects (Geanimeerde white-whale evenals de CARDBOARD(?) whitewhale ) (deed me zelfs ff denken aan een aantal Jaws taferelen)
- Acteerwerk van aantal gasten was dermate slecht dat ik me er aan begon te storen (Neem nou de getatoeeeerde QueeeKweck(?))

+ Aantal hele nette dialogen toch (met name tussen Steward en die dude die Starbuck speelde)

3 sterren

Ik vind het een mooi verhaal maar het is voor een film gewoon veel te langdraadig. 3 *

avatar van A.L.I.E.N
Hhmm deze zou ik wel graag zien.
Ik vond de versie uit 1956 heel goed en ben benieuwd naar deze film.

avatar van eltorro
Ik was vroeger echt helemaal fan van deze minie serie. Natuurlijk is er best wel veel mis met het acteren en de effecten. Maar toch weet de serie nog steeds mijn aandacht te trekken. En voor een minie serie is het eigenlijk allemaal wel redelijk goed. Wel een aanrader om een keer te kijken.

avatar van 606
Zeker een leuke miniserie, soms wordt het langdradig.
Acteren is soms matig net als de effecten.
Verhaal is wel erg leuk en de sfeer ook.

3,5 ster

Dit verhaal ken ik al uit mijn prille jeugd, mede dankzij een schooluitstap naar de bioscoop waar de film uit 1956 werd getoond, toen met Gregory Peck in de hoofdrol.
Gregory Peck speelt vele jaren later zijn allerlaatste rol in deze prent, al is het maar zeer miniem, hij komt in de 3 uur amper 2 minuten in beeld, maar de naam staat natuurlijk mooi op de affiche.
Verder is dit dus het klassieke verhaal, dat naar ik vermoed velen zullen kennen.
De vertolkingen zijn goed, maar niet voortreffelijk, ook de effecten zouden beter gekund hebben, maar voor een TV-film, wat dit eigenlijk toch is, valt alles wel goed mee.
En ik kan niet zeggen dat het een saaie 3 uren waren die de film bijna duurt.

avatar van sofripa
Tjonge jonge wat een zit. En wat een tegenvaller . Het verhaal an sich is een klassieker maar de uitvoering hier is hopeloos langdradig. Effecten zijn zeer matig. Stewart probeert het wel, en heeft talent zat, maar dit script is er geen redden aan. Eigenlijk schande gegeven dit verhaal wat in mijn jeugd rillingen gaf.

avatar van Sgimpy
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL lang dradig. Acteren was goed, verhaal ook. Maar samengevat HEEEEEEEEEEL Langdradig.

avatar van clubsport
film duurt inderdaad wel erg lang en de special effects waren niet om over naar huis te schrijven
ook het acteerwerk liet te wensen over , zelfs patrick stewart viel me tegen .
had flink wat moeite om deze uit te zitten .

avatar van Phantasm
Had wel een uur korter gekund, zoals aangegeven, soms veel te langdraderig.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb wel wat problemen met de versie uit 1956, maar tjonge wat heb ik dáárnaar terugverlangd tijdens het bekijken van déze televisieserie. Er is veel mis hiermee, maar de hoofdschuldige is Patrick Stewart die bij mij geen moment de indruk kan wekken dat hij "a date with destiny" heeft. Hij straalt niets grimmigs uit, er ligt geen gloed in zijn ogen, ik zie niet hoe hij anderen kan inspireren, niets in hem ademt ook maar enige fatale passie, en zijn monologen klinken theatraal. De rest van de cast is niet veel beter, met de constante wezenloze blik van Henry Thomas als dieptepunt, maar ook Queequeg oogt meer als een stripfiguur, zeker in vergelijking met de indrukwekkende verschijning van Friedrich von Ledebur in John Hustons film. Daarnaast matige FX (het schip dat door de geul in het ijs wordt voortgetrokken!), een eerder lach- dan indrukwekkend orakel aan het begin van de film (hoewel de kapper van de set wel even met hem bezig zal zijn geweest), een totale afwezigheid van spanning, en nergens het gevoel dat we in de aanwezigheid van iets subliems zijn, of dat nou de kapitein, de walvis of het verhaal geldt. Halve sterretjes voor de intensiteit van Ted Levine, voor de storm die er wel goed uitzag, en voor het besef dat we hier getuige zijn geweest van de laatste rol van Gregory Peck, voor wiens vertolking van Ahab ik met terugwerkende kracht meer respect heb gekregen.