• 11.235 nieuwsartikelen

Met onder meer: Elin Kristina Oskal, Lars-Ánte Wasara en Martin Wallström

Gesproken taal: Zweeds

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Stöld

Op een winterse dag op de poolcirkel in Zweden ziet de 9-jarige Elsa dat een man haar meest geliefde rendier op brute wijze een kopje kleiner maakt. De politie weigert iets te doen en dat terwijl voor de Sámi, de oorspronkelijke bewoners, een aanval op hun rendieren geldt als een aanval op hun cultuur. Tien jaar later is de haat en de discriminatie tegen de Sámi alleen maar toegenomen en zijn er nog meer rendieren bruut afgemaakt. Elsa heeft er schoon genoeg van en besluit iets te doen tegen de apathische politie. Maar dan komt de moordenaar achter Elsa zelf aan. En dat leidt tot een rampzalige confrontatie.

avatar van Splinters

Splinters

De moordenaar van wat? Van een hert? Het eten van hertenvlees is niet vreemd. Ik ben an sich niet tegen het respecteren van lokale culturele opvattingen ware het niet dat hertenvlees gewoon in de europese keuken thuishoort en zweden een europees land is. Nee, wat mij betreft nodigt dit plot niet bepaald uit om te kijken.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Mooie beelden en in Lapland is het strafbaar om dieren te doden. Maar dit gaat .eer om de discriminatie hiervan.

avatar van schumacher

schumacher

Mooie landschap maar de film was te traag & daardoor saai.

avatar van Pim1993

Pim1993

Tsja. Interessante cultuur, mooi inkijkje in Lapland. Toch wel een behoorlijk mager en ietwat saai plot. Was niet erg onder de indruk van een paar dode rendieren. Thema's als discriminatie en het leven in een gemeenschap maakten het nog enigszins het kijken waard.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Ik weet niet precies waarom, maar de film vond ik toch niet heel mooi.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Erg matige Netflixproductie alweer. Potentieel zat, maar zwak uitgewerkt. Vrij zoutloze film. De Samen-gemeenschap is sowieso een erg interessante cultuur. Net zoals zovele inheemse volkeren vaak onbegrepen en onderdrukt geweest. En erg lokaal hier en daar nog steeds.

Steeds fascinerend om via film telkens dat kleine culturele stukje te kunnen meepikken. Heerlijke beelden ook daar in het noorden van Zweden. Op dat vlak zeker de moeite om mee te pikken. Inhoudelijk pover. Ik begreep ook niet goed waarom men perse een sprong moest maken van 10 jaar. Het thema van de illegale jacht is wel boeiend, alleen komt het hier amper uit de verf.