• 11.252 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: The Lovemakers

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Mauro Bolognini

Met onder meer: Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale en Pietro Germi

IMDb beoordeling: 6,9 (783)

Gesproken taal: Italiaans

Plot La Viaccia

"A woman's touch becomes a man's obsession"

Na de dood van een rijke grootgrondbezitter ontstaat er een machtsstrijd in zijn familie. Eén van de zonen koopt de anderen uit om alleenrecht over de bezittingen te krijgen. Slechts neefje Amerigo weigert te verkopen. Hij reist in de tussentijd naar de stad en ontmoet de prostituee Bianca. Om haar te onderhouden heeft hij echter geld nodig.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van filmfann

filmfann

Heel leuke film. Over de tragische liefde tussen prostituee (Cardinale) en een naïeve jonge man (Belmondo). Zowel Belmondo als Cardinale acteren top. En zij zijn (zo) mooi dat je gezien tegenwoordige plastic poppen nostalgie naar die tijd krijgt.

avatar van Flavio

Flavio

Prima film inderdaad met Belmondo en Cardinale als een gedoemd koppel. Ik had graag wel wat meer willen zien van Germi als de botte vader en ook wel van de monsterlijke tante en haar zoon die me prima antagonisten leken, maar de film richt zich vooral toch op de hoerentent waar Cardinale mooi mag zitten wezen. Tegen het einde zit een mooi opgebouwde en geschoten scène (het carnaval en de steekpartij) en hoewel het dan enigszins voorspelbaar dreigt af te lopen, neemt de film toch net een andere, overigens niet minder sombere, afslag als Amerigo zwaargewond toeziet hoe zijn vader wordt gekoeioneerd op La Viaccia .

Bolognini schetst een vrij zwartgallig mensbeeld waarin de armen niet per se minder hebzuchtig zijn dan de rijken, alleen kunnen ze hun hebzucht (nog) niet ten gelde maken. De plotlijn met de anarchisten was nogal vaag en leidde nergens heen.