• 11.513 nieuwsartikelen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Vinay Shukla

Gesproken taal: Engels en Hindi

Plot While We Watched

Onafhankelijke journalistiek staat overal ter wereld onder grote druk, en ook India tuimelt in de afgrond. Journalist Ravish Kumar, het gezicht van de nieuwszender NDTV, probeert zich staande te houden terwijl hij en zijn collega's worden getroffen door oprukkend nepnieuws, dalende kijkcijfers en bezuinigingen. Maar terwijl het nieuwslandschap achteruitholt, verdwijnt de grond onder zijn voeten. In dit portret van een nieuwsredactie volgt de camera de getormenteerde Kumar twee jaar lang bij redactievergaderingen, op reportage en tijdens tv-uitzendingen.

logo tmdbimage

avatar van mrklm

mrklm

Ravish Kumar is de anchorman van NDTV, zo’n beetje het laatste gematigde journalistieke geluid in een land dat door een golf van nationalisme (en nationalistische propaganda) zorgt voor meer polarisatie. Vanwege zijn bekendheid is Kumar constant doelwit van pesterijen, intimidatie en doodsbedreigingen. Kumar volhardt in zijn werk, maar kan dat niet doen zonder zijn team. Zelden was de waarde en het belang van vrije journalistiek voor de democratie zo scherp neergezet. Verontrustend, relevant, maar ook een tikje manipulatief.