• 13.866 nieuwsartikelen
  • 171.772 films
  • 11.438 series
  • 32.478 seizoenen
  • 634.685 acteurs
  • 197.240 gebruikers
  • 9.231.138 stemmen
Avatar
 
banner banner

Chevalier (2022)

Biografie / Historisch | 107 minuten
2,45 10 stemmen

Genre: Biografie / Historisch

Speelduur: 107 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Stephen Williams

Met onder meer: Kelvin Harrison Jr., Samara Weaving en Lucy Boynton

IMDb beoordeling: 6,5 (7.660)

Gesproken taal: Engels en Frans

Plot Chevalier

"Prodigy. Revolutionary. Legend."

Joseph Bologne wordt geboren in het jaar 1745 op de Franse Caraïben. Hij is de buitenechtelijke zoon van een Afrikaanse slaaf en een Franse plantagehouder. Joseph is een begenadigd componist en violist en weet ook in het schermen zijn mannetje te staan. Hij begint echter een gedoemde affaire met een Franse edelvrouw. Wanneer hij het bovendien aan de stok krijgt met Marie Antoinette, leidt dit mee tot zijn ondergang.

logo tmdbimage

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van scorsese

scorsese

  • 12677 berichten
  • 10720 stemmen

Goeie film over een onwettig kind die opgroeit tot een getalenteerd violist en componist. Toch wel een bijzonder stukje geschiedenis dat zich afspeelt in het Parijs van net voor de revolutie. Alhoewel een tikkeltje melodramatisch tijdens sommige momenten, is het wel gewoon een goed verhaal. Prima aangekleed en Kelvin Harrison Jr. overtuigd in de titelrol.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10150 berichten
  • 8383 stemmen

“French is the preferred language”

Tja...vandaar dat in de film bijna alleen Engels wordt gesproken? Alhoewel dit waargebeurde verhaal over de 18e-eeuwse Franse componist en violist Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges fascinerend is en het kleurrijke personage een mooie, spannende biografische film verdient. Krijg hij die hier niet! De filmmakers lijken niet echt geïnteresseerd in St Georges hofleven en kunstenaar. Zijn eigen muziek staat niet eens centraal in de film! Ze tonen dus alleen interesse in zijn sociale status en afkomst omdat het modern en hip was. Waarom deze man niet gewoon op een voetstuk zetten maar hem juist degraderen tot een trieste, zielige underdog?

Het had een verkenning van het personage kunnen (moeten) zijn, zijn successen en motivaties, hoe het was om een ​​persoon van kleur te zijn aan het hof van Lodewijk XVI, hoe hij revolutionaire waarden omarmde en hoe deze weerspiegelden op zijn eigen toestand. Wat je krijg is een soapachtige romance en de gevolgen daarvan a la Bridgerton met postmoderne taal en moderne gevoeligheden. Deze zwarte man had een vriendschap met Marie Antoinette, was dat niet sensationeel genoeg?

Acteren, cinematografie, decors & kostuums, biografische onderwerp, waren allemaal prima. Maar dit interessante verhaal verdiend een veel beter script! (wil het woord oppervlakkig er net niet voor gebruiken!) Misschien dat een modern publiek met luchtig cherry-picking uit het leven van een historische figuur ervoor zorgt dat ze op die manier meer wil weten. Of is toch de serie-achtergrond van de makers waardoor de film te hoog gegrepen was Helaas werkte er iets niet voor mij! Joseph Bologne was absoluut een buitengewone man, die een film verdiende maar dit liet veel te wensen over.


avatar van MisterPink

MisterPink

  • 1201 berichten
  • 6397 stemmen

Zoveelste woke-film die een historisch personage meent te moeten misbruiken.

Met een Lucy Boynton als Marie-Antoinette die bijna Kirsten Dunst evenaart in het dragen van oerlelijke jurken.

Om over het decor dat Parijs moet voorstellen nog maar te zwijgen. Mon Dieu!


avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

  • 2806 berichten
  • 9511 stemmen

MisterPink schreef:

Zoveelste woke-film die een historisch personage meent te moeten misbruiken.

Hoe?


avatar van eRCee

eRCee

  • 13409 berichten
  • 1953 stemmen

Het verhaal van Chevalier Saint-Georges werd ook doorgenomen in Podium Klassiek van 19 februari. Vanaf 14:30: Podium Klassiek gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl


avatar van MisterPink

MisterPink

  • 1201 berichten
  • 6397 stemmen

Wat dacht u van een biografie van Mozart zonder de muziek van Amadeus in de film te verwerken?

Schaamteloos lijkt me.

De witte man Napoleon Bonaparte heeft heus niet alle symfonieën van Joseph Boulogne doen laten verdwijnen hoor.

Als je van modern klassiek houdt moet je deze film zeker bekijken.

Een zeer begaafde zwarte man omtoveren in een social justice warrior avant la lettre doet de beste man echt geen recht.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10150 berichten
  • 8383 stemmen

MisterPink schreef:

De witte man Napoleon Bonaparte heeft heus niet alle symfonieën van Joseph Boulogne doen laten verdwijnen hoor.

Euh....nee klopt een derde is bewaard gebleven maar dat hadden er veel meer kunnen zijn als na de Franse Revolutie niet alle zwarte militairen gevangen genomen en tot slaaf waren gemaakt. Want het was weldegelijk Napoleon die verantwoordelijk was voor het herinvoeren van de slavernij!


avatar van MisterPink

MisterPink

  • 1201 berichten
  • 6397 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

Euh....nee klopt een derde is bewaard gebleven maar dat hadden er veel meer kunnen zijn als na de Franse Revolutie niet alle zwarte militairen gevangen genomen en tot slaaf waren gemaakt. Want het was weldegelijk Napoleon die verantwoordelijk was voor het herinvoeren van de slavernij!

Nou, Ridley Scott mag zijn borst straks natmaken met de première van Napoléon. De messen zijn gesleoen.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10150 berichten
  • 8383 stemmen

MisterPink schreef:

Nou, Ridley Scott mag zijn borst straks natmaken met de première van Napoléon. De messen zijn gesleoen.

Hoezo...?Zolang hij zich gewoon aan de feiten houd, is er niks mis met Napoleon! Ja hij voerde naar de revolutie de slavernij weer in en Ja ondanks dat het wetboek Code Napoléon alles was behalve echt vrijheid, gelijkheid en broederschap bracht het ook veel goeds voor Europa. Napoleon Bonaparte is niet voor niets één van de belangrijke hoofdrolspelers van de Europese geschiedenis!

Waar ik bij Scott veel banger voor ben is dat hij de persoon Napoleon gaat gebruiken voor modern denken! Dat deed hij namelijk ook al bij zijn laatste film The Last Duel (2021) Daar was duidelijk een vooringenomen standpunt te zien dat de mannen een vrouw benadeelde. De film was veel beter geweest als hij dat aan de kijker zelf had overgelaten want historici zijn van mening dat het niet ondenkbaar was dat vrouw in kwestie (Marguerite de Thibouville) er ook een aandeel in had! Al blijf ik het ook bijzonder vinden dat een Engelsman het leven van een Franse grootheid gaat verfilmen?

Om terug te komen op deze film, zoals je kan zien werd ik ook niet al te enthousiast over de portrettering van Chevalier! De film deed deze sterke zwarte man geen goed! Sommige delen van de geschiedenis zijn gewoonweg niet mooi, soms zelf ook om voor te schamen (vrouwen, slaven Joden, armen ze waren alle de pineut) maar ik denk dat als je het historische gedachtengoed realistisch toont, het veel harder aankomt en je met een vies gevoel de film verlaat! Enfin maar wie ben ik?


avatar van MisterPink

MisterPink

  • 1201 berichten
  • 6397 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

Hoezo...?Zolang hij zich gewoon aan de feiten houd, is er niks mis met Napoleon! Ja hij voerde naar de revolutie de slavernij weer in en Ja ondanks dat het wetboek Code Napoléon alles was behalve echt vrijheid, gelijkheid en broederschap bracht het ook veel goeds voor Europa. Napoleon Bonaparte is niet voor niets één van de belangrijke hoofdrolspelers van de Europese geschiedenis!

Om terug te komen op deze film, zoals je kan zien werd ik ook niet al te enthousiast over de portrettering van Chevalier! De film deed deze sterke zwarte man geen goed! Sommige delen van de geschiedenis zijn gewoonweg niet mooi, soms zelf ook om voor te schamen (vrouwen, slaven Joden, armen ze waren alle de pineut) maar ik denk dat als je het historische gedachtengoed realistisch toont, het veel harder aankomt en je met een vies gevoel de film verlaat! Enfin maar wie ben ik?

Ridley Scott hoeft het thema slavernij er dus niet met de haren bij te trekken als ik u goed begrijp. Ik was even in de veronderstelling dat dat wel het geval was. Excusez moi!

Terug naar Chevalier. Het is toch belachelijk dat de makers van deze film de muziek van Joseph Boulogne niet hebben gebruikt. Om dit op het einde nog even in de schoenen van Napoleon te schuiven is van de zotte. Man, die openingsscène leek wel een rap battle met violen.

Als historicus juich ik het realistisch tonen van het gedachtengoed alleen maar toe. Daarom alleen al kan ik Chevalier niet serieus nemen. Het meest heb ik mij nog gestoord aan het wegzetten van Marie Antoinette als de boosaardige racistische koningin. Daarin doet de film niet onder voor de lasterlijke haatcampagne van de Franse revolutionairen destijds. De bekende uitspraak ''Qu'ils mangent de la brioche" (Rousseau} wordt nog altijd ten onrechte aan haar toegeschreven.

Een mix van anachronisme en dergelijke propaganda trek ik heel slecht.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13409 berichten
  • 1953 stemmen

MisterPink schreef:

Het is toch belachelijk dat de makers van deze film de muziek van Joseph Boulogne niet hebben gebruikt.

Film nog niet gezien, maar eens. Echter, dat heeft volgens mij vooral te maken met angst en het streven naar financiële veiligheid van Hollywood. Toen ik een paar jaar geleden Dangerous Liaisons voor het eerst zag, realiseerde ik me dat een dergelijke score vol barokmuziek tegenwoordig niet meer gewaagd zou worden. Men wil volgens mij het publiek niet afschrikken met het onbekende. Mozart kan eventueel nog wel, maar dan alleen de vertrouwde deuntjes. Of het publiek ook minder aan kan in dit opzicht dan vroeger, weet ik niet.


avatar van mrklm

mrklm

  • 10359 berichten
  • 9365 stemmen

In de proloog van deze biografie van Joseph Bologne [Kelvin Harrison Jr.], daagt hij niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mozart [Joseph Prowen] uit tot een violin-off. Het maakt duidelijk dat deze gemarginaliseerde zwarte musicus niet onderdeed voor Mozart, maar de suggestie dat er sprake was van een bittere rivaliteit tussen Mozart en Bologne toont ook de tekortkoming van het scenario van Stefani Robinson. Dit had het verhaal moeten zijn van een zwarte man die vanwege zijn vakmanschap (ook op het gebied van schermen) zijn huidskleur ontsteeg, totdat het van pas kwam om zijn ‘ras’ tegen hem te gebruiken. Robinson kiest echter voor een banaal verhaaltje over verboden liefde en laat de meest interessante periode uit het leven van deze fascinerende persoon volledig buiten beschouwing: de Franse Revolutie. Deze Chevalier de Saint-Georges verdient een waardiger portret dan dit.