• 8.611.118 stemmen

Genre: Biografie / Historisch

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Steven de Jong

Met onder meer: Milan van Weelden, Jan Arendsz en Bram van der Vlugt

IMDb beoordeling: 6,6 (35)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 28 oktober 2022

• Bioscoop Vanaf 5 december in 3 bioscopen
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Grutte Pier

Het levensverhaal van Grutte’ Pier Gerlofs Donia (1480-1520); een vrijheidsstrijder die vocht tegen de graven van Holland toen zij besloten om Friesland te willen overnemen. De boer was een reusachtige man die beschikte over bovenmenselijke kracht. Nadat een leger zijn vrouw doodde, ging Pier ten strijde tegen de gouverneur van Friesland, die hij als bezetter zag. Hij richtte zijn eigen leger op dat op de Zuiderzee Hollandse schepen begon te plunderen.

imageimageimageimageimage

Alle Media

[email protected]

Wat een goed bericht! Na de serie "het verhaal van Nederland" met Daan Schuurmans, een mooie historie. Deze grote man, Grutte Pier, is nog steeds een inspiratiebron en niet alleen in Friesland! Acteur Milan van Weelden, is in het echt ook 2.06 meter, Giant-Actor noemen ze hem bij IMDb. Zijn Fries is spectaculair, in mijn oren dan.

Ik ben een liefhebber van o.a. Friezen en Saksen die zich niet door het arrogante westen lieten en laten ringeloren.

Nooit laten knechten, als wingewesten, dat rijmt bijna! Want nog steeds zie ik als Randstedeling dat met de buitengebieden, bijv. Groningen, Zeeland, overheidswege barbaars wordt omgegaan, vooral ook onbetrouwbaar.

Al eeuwenlang dus. Hopelijk is deze biografie in het Fries, prachtige taal!, met ondertiteling. Trailer gezien, ja, dus. De eind 2020 overleden Bram v.der Vlugt. Continueert de film de kwaliteit die de trailer al laat zien: 4,5 sterren.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 27 oktober 2022 in de bioscoop (Just Film Distribution)

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Regie door Steven de Jong

Dan weet je dat het sowieso weer een drol gaat worden.

Als ik het plot lees krijg ik van die Redbad vibes, die vreselijke film van Roel Reiné.

The Oceanic Six schreef:

Regie door Steven de Jong

Dan weet je dat het sowieso weer een drol gaat worden.

Afgaande op de laatste jaren, misschien wel.

Maar De Scheepsjongens van Bontekoe (2007) vond ik een prima film. En De Hel van '63 (2009) was best aardig.

Grutte pier is een interessante historische figuur, maar de moord op Bonifatius is misschien een interessanter Fries gerelateerd onderwerp voor een film, of een biopic over Eise Eisinga.

avatar van Banjo

Banjo

Ik heb de trailer even gezien en ja Grutte Pier dat leeft nog steeds in Friesland van jong tot oud ik hoop op een waardige film. Syb van der Ploeg van de Kast speelt er ook in het kan wat gaan worden...

avatar van robertinho

robertinho

Altijd interessant om de stemmen op Nederlandse films vlak voor of na de release in de gaten te houden. Drie nieuwe users met wisselende recensies, en een familielid (?) dat in 2017 ook erg genoten heeft van een film van de regisseur.

avatar van Banjo

Banjo

Ik vond dit voor Friese begrippen best een goede film met een hele goede Grutte Pier! en ook zeker een mooie ode aan hem. Maar het mocht van mij allemaal wel wat rauwer de sfeer is wat tam en het kabelde wat voort. Hopelijk komen ze in het vervolg aan een hoger budget en word de sfeer rauwer en spannender.

avatar van BlueJudaskiss

robertinho schreef:

kappeuter, inderdaad minstens twee stemmen die nep zijn - twee Annemiekes met geen andere stemmen dan op de films van Steven de J en daar 5,0* voor geven. De stem van Laue Kraan vertrouw ik ook niet.

BlueJudaskiss

Ik heb een account gesloten en een voorbarige stem verwijderd.

avatar van Emiel_

Emiel_

Ik heb genoten van deze prachtfilm met geweldige auteurs! Deze film heeft wat je in Hollywood producties soms mist: echtheid van de blikken in de ogen en de interactie van de auteurs. Het plot is heel mooi historisch en tevens zeer actueel; de kracht van vrijheid in de harten te midden van grote onderdrukkers. De film gebruikt geen dunne Hollywood decors maar de prachtlocaties die we hebben: landschap, kastelen; historische huisjes; oud middeleeuwse kostuums en Friese paarden. Daarin heeft het nog meer diepgang dan bijvoorbeeld “Braveheart”. Grutte Pier heeft echt bestaan en zijn enorme zwaard staat in het Fries museum. Het script is niet van een voor Hollywood verzonnen vechtersbaas maar een echt stukje Nederlandse (/Friese) historie. Ik ben geen fries maar vond het prachtig. De filmmuziek en de songs van Carla de Bruine en Elske deWal / Milan van Weelden maken het af tot een heerlijk mooie totaalervaring. Advies: geniet van deze film voordat je er wat over schrijft.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

"De Scheepsjongens van Bontekoe" vond ik inderdaad wel aardig, maar verder kan Steven de Jong mij niet bekoren met zijn flauwe filmpjes. En hebben ze die Syb van der Ploeg nou ook maar acteur gemaakt? Het moet niet gekker worden.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Aantal berichten verwijderd. Discussie kan op inhoud worden gevoerd, zonder daarbij (nieuwe) users aan te vallen.

[email protected]

Nu al hoor ik gezeur rondom deze film: dat het niet helemaal goed Fries zou zijn bijv.

Die grote reus heeft in een paar maanden tijd de Friese teksten van deze film moeten leren, wat zou het?

Niet helemaal volmaakt Fries? wat zou het?

Niet helemaal historisch juist? Dat is geschiedenis nooit, het is vaak slechts de versie van de overwinnaars. Wat zou het? Hoe meer gezeur, hoe liever ik hem wil zien, wat zou het?

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

[email protected] schreef:

Niet helemaal volmaakt Fries? wat zou het?

Heb je de film nou wel of niet gezien? Er staan een hele reut sterren, en een half sterretje, onder je naam. Doe dan niet net of je de film nog moet zien.

Of stem niet.

kappeuter (crew films)

Film Grutte Pier bereikt de grens van 10.000 bezoekers: 'Ik ben blij en dankbaar dat we vandaag de 10.000e bezoeker hebben gehaald' - Friesch Dagblad

Friesch Dagblad schreef:

Donderdag brak de film Grutte Pier de grens van tienduizend bezoekers tijdens een filmcollege op het Marne college in Bolsward. Daarmee is de film de best bezochte Friestalige film in twintig jaar. De film draait sinds 27 oktober in noordelijke bioscopen.

Niks vergeleken met Nynke, die destijds 400.000 bezoekers trok.

avatar van robertinho

robertinho

"De best bezochte Friestalige film in 20 jaar", wel een heel specifieke subcategorie.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ook echt tijdens een filmcollege... zo'n collegezaal tikt ook lekker aan qua bezoekers. 10.000 bezoekers is natuurlijk wisselgeld.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik blijf het lachwekkend vinden, een mediabericht omdat je liefst 10.000 kijkers hebt gehad. In een land waar een paar miljoen mensen wel eens naar de bios gaan. Bedoel dit niet tegen jou hoor, maar tegen de inhoud van je link.

kappeuter (crew films)

Ze hopen natuurlijk dat er mensen zijn die n.a.v. dit krantenbericht besluiten de film ook in de bioscoop te gaan zien.

Het Friesch Dagblad is een kleine krant die nog erg de Friese taal promoot.

Maar het is dus duidelijk ook in Friesland geen kaskraker.

De historische figuur Grutte Pier is wel een aansprekend persoon, maar als men er dan voor kiest om muzikanten als Syb van der Ploeg en Elske DeWall op te nemen in de cast, dan kan je dit toch allemaal moeilijk serieus nemen.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

BlueJudaskiss schreef:

Ik denk niet dat het een collegezaal is. Die heb je niet snel op een middelbare school, en het Marne College is gewoon een middelbare school. (VMBO, HAVO, VWO). Zal wel in de kantine vertoond zijn.

avatar van simonfender

simonfender

Prima film, niks mis mee

avatar van aeverhoog

aeverhoog

[email protected] schreef:

Niet helemaal volmaakt Fries? wat zou het?

Het is per definitie niet goed. Het Fries zoals we dat nu kennen, bestond in de tijd van Grutte Pier ook helemaal niet. Het authentieke Fries dat tegenwoordig een officiele taal is, is relatief jong construct.

aeverhoog schreef:

Het hele huidige Friese taalstelsel zeker, maar niet de taal zélf. Die is al heel oud en heeft verwantschap met het Deens, zoals er eeuwenlang, vanaf de tijd van de Vikingen heel veel contacten en verbondenheid is geweest met de onderlinge volkeren, zolang mensen boten hadden, dus rond de 8e eeuw. Het is van belang om onderscheid te maken in de gesproken taal en daarnaast de veel latere, officiële spelling en grammatica. Dat zijn verschillende waardes.

Ook zijn er al eeuwenlang veel contacten tussen bewoners van de Waddeneilanden, de Deense, Duitse en Nederlandse, handel, hulp enz. en dus ook beïnvloeding van de talen. Ik vind Grutte Pier een heel mooi concept en het zal me Friese worst zijn of het taalkundig klopt. Nog een overeenkomst: een onbetrouwbare overheid in het westen en mensen uit de grensgewesten die bijzonder slecht en minderwaardig worden behandeld. Ook nu nog steeds.