• 8.557.439 stemmen

Gekijouban Jujutsu Kaisen 0 (2021)

Animatie / Actie | 105 minuten

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 31 maart 2022

Plot Gekijouban Jujutsu Kaisen 0

"Fight what's within."

Yuta Okkotsu wordt gekweld. Sinds zijn jeugdvriendin Rika bij een verkeersongeluk om het leven kwam, is haar geest hem bijgebleven. Maar haar geest verschijnt niet als het lieve meisje dat Yuta ooit kende. In plaats daarvan manifesteert ze zich als een monsterlijke en krachtige entiteit die hem fanatiek beschermt. Niet in staat om Rika's gewelddadige gedrag te controleren, is Yuta hulpeloos om het bloedvergieten dat volgt uit haar brutale wraak te stoppen. Wanneer hij wordt aangehouden door "Jujutsu" tovenaars - de geheime bewakers van de wereld, getraind om krachten zoals Rika te bestrijden - wil Yuta volledig geïsoleerd worden zodat niemand anders gewond kan raken. Maar de meester-tovenaar Satoru Gojou heeft andere plannen voor hem: hij zendt hem naar de Jujutsu High School en leert Rika te beheersen om zo mensen te helpen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Masamichi Yaga (stemrol)

Mimiko Hasaba (stemrol)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 31 maart 2022 in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Shinobi

Shinobi

Prequel.

Het lijkt een trend te worden dat succesvolle anime series opeens een film krijgen. Nu is er deze filmversie van 'Jujutsu Kaisen'. De serie zelf vond ik al erg vermakelijk, dus ik keek zeker uit naar deze adaptatie.

'Jujutsu Kaisen 0' dient als prequel en speelt zich af voor de gebeurtenissen uit de serie; een goed instapmoment voor de nieuwkomers. Hierin volg je Yuta, een terneergeslagen tiener die een krachtige vloek met zich meedraagt in de vorm van zijn jeugdvriendin die hij door een tragisch ongeluk is kwijtgeraakt. Om van zijn vloek af te komen, wordt hij gerekruteerd door de Jujutsu High School.

Het geheel wordt rustig opgebouwd, waardoor je meer tijd krijgt voor de - dramatische - achtergronden van de personages. Daarbij is het fijn dat de basisprincipes opnieuw uitgelegd worden. De sfeer zit er gelijk goed in en het is leuk om de dynamiek tussen de Sorcerers te zien. Op deze manier wordt de film toegankelijk gemaakt, hoewel er eveneens de nodige referenties in zitten voor de fans.

Voor je het weet schroeft men het tempo flink omhoog. Vanaf dat moment kun je eigenlijk niets anders doen dan genieten van de flitsende actie die voorbij raast op het witte doek. Dit zorgt voor een hoop duizelingwekkende scènes, waarbij je je ogen uitkijkt. Het is werkelijk niet te geloven wat MAPPA hier neerzet en daarbovenop nog eens dat overdonderende geluid, poeh. De animatie is zonder meer verbluffend te noemen.

Al met al een vermakelijke prequel. Nu alleen nog wachten op het tweede seizoen dat ergens in 2023 moet uitkomen. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

3,5 Sterren.

avatar van melkboef

melkboef

Goed dat ik deze keek zonder de series te hebben gevolgd. Aangezien het als een prequel en stand alone kan worden gezien, is het geen probleem om deze spontaan te kijken.