• 11.500 nieuwsartikelen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / Slovenië

Geregisseerd door: Floor van der Meulen

Met onder meer: Julia Akkermans, Johan Leysen en Eelco Smits

IMDb beoordeling: 6,9 (563)

Gesproken taal: Nederlands en Engels

Releasedatum: 8 september 2022

Plot Pink Moon

"Till your wish do us part"

Tijdens een familiediner verklaart de patriarch Jan dat hij levensmoe is. Het nieuws slaat in als een bom en zijn dochter Iris besluit verlof te nemen. Terwijl de vastgestelde datum van zijn dood steeds dichterbij komt, trekt Iris ongevraagd bij haar vader in. Zij wil graag te weten komen waarom hij tot dit besluit is gekomen.

logo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 8 september 2022 in de bioscoop (September Film)

Komt deze film ook naar #Maastricht?

Net in de Pathé Groningen gezien. Prachtige film en soms echt heavy ook. Ik heb zelf beide ouders niet meer en dit soort zaken raken me dan echt flink. Uitstekend acteerwerk ook en er zitten hele mooie scenes in.

Heb dit jaar verschillende arthouse films gezien in de bios waarvan ik ze bijna allemaal of heel raar vond of gwwoonweg saai of slecht. Deze echt niet!

avatar van mrklm

mrklm

Jan [Johan Leysen] heeft zijn dochter Iris [Julia Akkermans], zijn zoon Ivan [Eelco Smits] en schoondochter Elisabeth [Anniek Pheifer] bij hem thuis uitgenodigd om een belangrijke mededeling te doen. Hij heeft besloten om na de viering van zijn 75e verjaardag uit het leven te stappen. De emoties lopen die avond hoog op, maar Ivan legt zich enige tijd later ogenschijnlijk neer bij het besluit van zijn vader. Iris, die geen relatie of gezin heeft, weigert zich er echter bij neer te leggen. Een gewaagd basisgegeven dat echter op een teleurstellend oppervlakkige en uiteindelijk volstrekt ongeloofwaardige wijze is uitgewerkt. Leysen is erg goed als de vader, maar Akkermans wordt in de steek gelaten door het onevenwichtige, vrij stuurloze scenario en een vaag einde.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Het predicaat 'komedie' wordt soms wel erg snel verleend.

Dit is natuurlijk helemaal geen komedie. Het is gewoon drama. Dat er af en toe een wat luchter moment in voorkomt maakt daar geen verschil in.

Overigens geen erg sterk drama, wat mij betreft. Vooral die hele reis vond ik nogal vergezocht en ongeloofwaardig. Had helemaal niet gehoeven, maar je wilt natuurlijk ook wat mooie plaatjes in je film.

Als ik na het einde geen enkel gevoel heb voor één van de personages, dan is het ergens toch flink misgegaan, maar zowel de vader als de dochter als de zoon lieten me eigenlijk voornamelijk koud.

avatar van Thiver

Thiver

Graaf Machine schreef:

Het zijn inderdaad mooie plaatjes, maar op dat punt werd de film voor mij ook iets te veel conventioneel drama, terwijl daarvoor nog goed de gebaande paden werden vermeden. Het hoogtepunt is wat mij betreft dan ook de scène waarin Iris en een vriendin het op een zuipen zetten, eindigend met een seksuele uitspatting met een wildvreemde.

Ik kan me een dergelijke scène helemaal voorstellen in de meest gebruikelijke vorm: een drukke, zweterige club, waar de lichten wild heen en weer zwaaien en Iris al haar verwarring en verdriet manisch van zich afdanst, om vervolgens met een uiterst aantrekkelijke man in bed te belanden voor een wilde vrijpartij.

Maar in plaats daarvan vindt het zuipfestijn plaats in een saai belichte sportkantine, waar Iris met een veel te jonge doch vrij gemiddeld ogende jongeman op de wc belandt voor een potje fellatio, waar laatstgenoemde al snel genoeg van heeft. Heerlijk tegendraadse uitvoering van een cliché.

Meer van dat soort scènes hadden van deze film iets heel bijzonders kunnen maken. Maar helaas is de reis van vader en dochter een vrij conventionele. Daarmee is de film al vrij vroeg over zijn hoogtepunt heen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een film die wat op twee gedachten hinkt bij me. Qua thematiek best een intrigerend onderwerp wanneer je bejaarde ouder besluit om zijn einde zelf in te plannen. Een mededeling die inslaat als een bom. Het grootste probleem van de film is vervolgens de uitwerking ervan. Luchtigheid primeert boven drama of dilemma. Het was al snel beklonken allemaal al spartelde Iris nog even tegen.

De focus wordt vervolgens te veel bij Iris gelegd en minder bij de vader of de relatie tussen vader en dochter/kinderen. Los van dit alles wel een prima Johan Leysen alweer, altijd fijn om die terug te zien. Hier en daar ook een grappig onderhouden momentje zoals wanneer iemand random aanbelde die geïnteresseerd was in het huis.

scorsese

• 11914 berichten

Aardige film waarin een oudere man zijn volwassen kinderen laat weten binnenkort te willen sterven. De mix tussen komedie en drama werkt niet altijd even goed hier, grotendeels ook wel vanwege het onderwerp. De toon is dan ook een beetje afwijkend, maar dit levert wel een aantal prima momenten op. Voor 3.5 sterren zakt het soms net wat te veel in.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Ongelooflijk schone prent over een dochter, die haar vader niet kan laten gaan...

kappeuter (crew films)

Graaf Machine schreef:

Het predicaat 'komedie' wordt soms wel erg snel verleend.

De distributeur geeft ook aan drama inderdaad. Ik heb het aangepast.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

kappeuter schreef:

De distributeur geeft ook aan drama inderdaad. Ik heb het aangepast.

"Luchter" moest natuurlijk "luchtiger" zijn, maar alles is nu goedgekomen. Dankzij Moviemeter.

avatar van keukenzout

keukenzout

Hier vond ik helemaal niks aan. Weinig verdieping, het greep me niet aan en Iris vond ik heel erg kinderlijk.

Braaf, oppervlakkig.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en eens meegepikt. Tja het is niet echt een thema om vrolijk van te worden, maar het werd toch nog redelijk luchtig gebracht. De cast deed het goed en de film zag er goed uit.

De film mocht misschien nog iets dieper geweest zijn, het was nog redelijk oppervlakkig soms.

Desondanks toch wel eens de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Best wel indrukwekkende film over vrijwillige levensbeëindiging en de wissel die dat trekt op de naasten. Fijn acteerwerk van Julia Akkermans maar ook van Johan Leysen. Eelco Smiths deed het een stuk minder. De take in de laatste 10 a 15 minuten was erg indrukwekkend!

Actueel thema dat nergens moralistisch werd.

3,5☆