• 8.518.258 stemmen

Ryû To Sobakasu no Hime (2021)

Animatie | 122 minuten

Genre: Animatie

Alternatieve titels: Belle / Belle: The Princess of Dragons and Freckles / 竜とそばかすの姫

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Mamoru Hosoda

Met onder meer: Kaho Nakamura, Kenjiro Tsuda en Mamoru Miyano

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 26 mei 2022

• Bioscoop Vanaf zaterdag 13 augustus in 3 bioscopen

Plot Ryû To Sobakasu no Hime

"You are no longer alone."

De zeventienjarige Suzu woont met haar vader op het platteland. Jarenlang is ze nog maar een schim van zichzelf tot ze de virtuele wereld 'U' ontdekt. Daar doet ze zich voor als de wereldberoemde zangeres Belle. Ze ontmoet een intrigerend wezen met wie ze op ontdekkingsreis vertrekt en met wie ze tal van avonturen beleeft. In haar queeste naar haar ware zelf kruist ook de liefde haar pad.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Suzu Naitō / Belle (stemrol)

Shinobu Hisatake (stemrol)

Shinjirō 'Kamishin' Chikami (stemrol)

Ruka Watanabe (stemrol)

Hiroka 'Hiro' Betsuyaku (stemrol)

Yoshitani (stemrol)

Kita (stemrol)

Okumoto (stemrol)

Nakai (stemrol)

Hatanaka (stemrol)

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Op het eerste zicht is dit een nieuwe interpretatie van Beauty & The Beast, maar dat is maar één facet in deze animatie. Een film over virtuele realiteit, zonder dat de focus daar te hard op ligt. Over rouwen en tienerliefde. Maar op de eerste plaats heel ontroerend met een tiener die in zichzelf gekeerd is. Het oogt allemaal licht en kleurrijk en tegelijk is een animatie zelden zo gelaagd. Het raakt van de visuele aankleding tot de boeiende personages over de subtiele humor en mooie muziek tot de zeer emotionele momenten. Blij dat ik dit in de cinema heb kunnen zien, en uiteraard in de originele versie. Ik ontdek dit soort animaties pas als ze al lang uit de bioscoop zijn, als ze daar al gedraaid worden. Een echte aanrader!

Onderhond

Hosoda verrast (toch wel een beetje).

Normaal ben ik niet zo'n fan van z'n fantasierijkere films, maar Belle is zo groots opgezet dat het mijn klassieke kritiek volledig overstemt. Het is een film die stampvol themas en invloeden zit, maar uiteindelijk toch een typisch en herkenbaar Hosoda project geworden is.

Hosoda is ondertussen iemand met naam en faam, dat extra budget wat dat met zich meebrengt werd erg goed gespendeerd hier. Visueel indrukwekkend, maar ook de soundtrack weet indruk te maken. Althans, als je de Japanse versie te pakken krijgt, de Amerikaanse dub heeft ook de muziek onder handen genomen, met een desastreus resultaat.

Het zou me niet verbazen als met dit later als Hosoda's magnum opus zal zien. Het is geen perfecte film en het lijkt me ook dat het geen onbesproken publiekslieveling wordt, maar het is een film die extreem ambitieus is en niet kreunt onder die ambitie. Eentje om gezien te hebben, zeker wanneer de optie er is om hem in de bioscoop te zien.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Aangekocht door Cinéart. Gepland voor bioscooprelease in 2022.

Onderhond

Jotil schreef:

Aangekocht door Cinéart. Gepland voor bioscooprelease in 2022.

Huh? Heeft in België gewoon in de Kinepolis gedraaid.

kappeuter (crew films)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Onderhond schreef:

Huh? Heeft in België gewoon in de Kinepolis gedraaid.

Vanaf 26 mei 2022 in de bioscoop.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Wow, dit is wel een keigoede anime!

Hosoda transponeert het Belle en het Beest verhaal naar de virtuele realiteit, en maakt er een verrassend hedendaagse film van. Suzu is een wat eenzaam en triest meisje dat al jaren zachtjes lijdt onder het overlijden van haar moeder. Wanneer ze een account aanmaakt in de virtuele wereld "U" wordt ze Belle en wordt een instant hype met haar muziek. In deze online wereld zit ook een Beest verborgen die de boel komt verstoren ...

Naast het soms baanbrekende visuele werk weet Belle ook stil te staan bij het online bestaan van mensen op het internet. Achter de avatars zitten altijd mensen met een eigen verhaal verborgen. Erg gevat van Hosoda om van het bekendmaken van de ware identiteit achter de avatar een element te maken dat angst aanjaagt. Recht op online privacy en jezelf anders voordoen online zijn slechts enkele van de levende thema's in deze film. De stemming schommelt van dramatiek naar feelgood maar beide uitersten zijn zo goed uitgespeeld dat dit niet eens irriteert.

Sowieso de anime van het jaar denk ik. Ik voeg me zonder een seconde twijfel bij de hoogstemmers

avatar van Richardus

Richardus

Prachtig! Ik ben sowieso wel sucker voor het Japanse anime-emo maar hier valt alles wel héél mooi op z'n plek. Alle leuke elementen van anime zijn sterk uitgewerkt aanwezig, boordevol creativiteit, fantasie, wat spanning, drama, en een fijne vleug humor. Een klassiek verhaal gecombineerd met een futuristische, in bij vlagen adembenemende animatie. Narratief vond ik het niet helemaal bevredigend uitgewerkt en had ik wel betere paadjes kunnen bedenken. Daardoor krijg ik het niet tot 5* en rationeel zou ik het bij 4* moeten houden. Maar de pluspunten overheersen met overmacht en ik heb dik zitten genieten.

Dit is niet enkel een topper binnen anime, dit is in het algemeen gewoon één van de mooiere films van dit jaar!

avatar van Brendanh29

Brendanh29

Belle – een aanrader

Alweer een prachtige japanse animatie film zeer ontroerend, het is een mix van een moderne ‘beauty and the beast’ en ‘ready player one’ En als je ‘your name + weathering with you’’ gezien hebt weet je wat je kunt verwachten. Het blijft adembenemend de creativiteit en de fantasie.

Met een vleugje hiërarchie zowel dagelijks leven als school erdoor heen, een triest tintje heeft het zeker maar dat maakt het ook zo gevoelig.

avatar van mrklm

mrklm

Suzu [Kaho Nakamura] is een dromerig tienermeisje dat zich verliest in U, de ‘ultieme virtuele wereld’ met 5 miljard gebruikers, wanneer blijkt dat via haar avatar Belle dingen kan die ze in het echte leven nooit zou durven. Vanwege haar bijzondere uiterlijk en haar prachtige zangstem wordt Belle een sensatie in U en neem ze het op zich om de identiteit te achterhalen van ‘The Beast’, een monster dat in U gevreesd wordt vanwege zijn fysieke agressie. Hashoda geeft goed inzicht in wat de virtuele wereld zo verleidelijk maakt en heeft oog voor de positieve mogelijkheden hiervan. De subtiele schifting in de beleving van de virtuele wereld, alsmede het toenemende behoefte aan persoonlijk, menselijk contact, getuigt van een diep inzicht van zowel social media als van de gevoelswereld van jonge tieners. De emoties in zowel de animatie als de stemvertolkingen ligt er wat te dik op, maar dit is ontegenzeggelijk meeslepend en heeft een prachtige, ontroerende ontknoping.

avatar van Shinobi

Shinobi

Virtuele 'Beauty and the Beast'.

Dit is blijkbaar de eerste film die ik van Mamoru Hosoda heb gezien en op zich is het geen onaardige kennismaking.

'Belle' kun je zien als een herinterpretatie van 'Beauty and the Beast', alleen speelt zowat alles zich af in een virtuele wereld. Op deze wijze maak je kennis met Suzu. Zij is op jonge leeftijd haar moeder verloren tijdens een noodlottig ongeval en sindsdien is zij nooit meer de oude geworden. In deze nieuwe wereld herontdekt ze zichzelf, terwijl er een mysterieus wezen rondwaart.

Het is te merken dat Hosoda ontzettend veel ideeën probeert te implementeren, echter komt dit het narratief niet helemaal ten goede. Zo komt het voor dat subplots niet volledig uitgewerkt worden, waardoor bepaalde personages enigszins in het water vallen. Daarbij hadden sommige achtergronden beter uitgelicht kunnen worden. Het is frustrerend te noemen, omdat ik het gevoel had dat niet alles eruit gehaald werd.

Audiovisueel is het daarentegen wel genieten geblazen. Als kijker word je getrakteerd op een aantal visuele hoogstandjes, ondersteund door een heerlijke soundtrack. Hierdoor ga je helemaal mee in het geheel. Het contrast tussen de 2D wereld en de virtuele 3D wereld geeft bovendien een leuke touch, hoewel ik mij eigenlijk nog steeds afvraag wat er daadwerkelijk te doen is in die virtuele wereld.

Al met al een vermakelijke anime die wellicht iets beter had gewerkt als serie, gezien niet alles volledig uitgewerkt kon worden. Overigens moest ik op momenten denken aan de game 'GRIS'.

3,5 Sterren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze miste ik in de bioscoop. Jammer eigenlijk, want de impact had wellicht nog grter geweest op het grote doek. Belle is een fijn eigenzinnig sprookje dat de Disneyklassieker Beauty and the Beast in een alternatief en moderner jasje steekt. Een sprookje perfect op maat voor de huidige generatie waarbij alles draait om de virtuele wereld en de status die je daar hebt. Vandaar ook de vele raakvlakken bij pakweg Ready player one of Wreck-it Ralph.

Het plot is meeslepend en had nog potentieel voor een verdere uitdieping in een serie ofzo. Visueel erg fijne anime en ook de sfeer zit prima. Ook de soundtrack maakte het geheel wel beter. Ook de boodschap rond identiteit en privacy komt sterk naar voren zodat de anime wat extra te bieden heeft. Top!