ad

Alternatieve titels: Suspicion / The Cage / Achterdocht

Oorsprong: Tsjechië

Geregisseerd door: Jiří Strach

Met onder meer: Jiřina Bohdalová, Kryštof Hádek en Viktor Preiss

IMDb beoordeling: 7,0 (157)

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Releasedatum: 19 mei 2019

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Over Klec

Een eenzame en goedgelovige oude vrouw woont alleen in haar appartement. Ze is bang dat niemand haar meer nodig heeft. Dan ontmoet ze een jongeman die beweert een verre neef van haar te zijn. Ze ontwikkelen een hechte vriendschap, maar dan krijgt ze in de gaten dat er iets niet klopt.

image

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Vond dit bijzonder goed, en dat voor een televisiefilm. Lijkt me overbodig te vertellen waar het verhaal over gaat, dat staat hier immers al boven. Onder de titel 'Achterdocht' te vinden op Prime. Altijd fijn wanneer je je op zo'n streamingdienst een slag in de rondte zoekt naar iets fatsoenlijks en dan plotseling zo'n pareltje aantreft. Zoekt en gij zult vinden.

Jirina Bohdalová (1931) speelt de eenzame mevrouw Galová die huishoudelijke klusjes doet voor de kerk; ze zorgt voor de bloemen, boent de kerkbanken en kookt voor de priester. Maar op een dag deelt de priester haar mee dat hij wordt overgeplaatst en vervangen door iemand anders. De nieuwe priester echter heeft haar hulp niet nodig. Wat een fijne actrice is die Bohdalová, zo gewoon eigenlijk, alsof ze die zo van straat hebben geplukt. En dan die prachtige, raspende stem.

Maar ook haar tegenspeler Krystof Hádek doet het voortreffelijk; het ene moment een vriendelijk, open gezicht, het andere moment de kwaadheid zelve.

Aangenaam verrast dus door deze niet alledaagse thriller over eenzaamheid, het geloof, vergeving, het goede en het kwade... Met een onvoorspelbaar en ingenieus plot en een tamelijk onverwacht einde. Bij vlagen humoristisch ook, heel subtiel, maar toch. De wijze waarop ze in dat bad ligt bijvoorbeeld of het boodschappenkarretje dat hij gebruikt om...

Ach, ik maak er maar een vijf van ook, wat kan mij het bommen. Ik hoop alleen dat dat met die krekel niet echt was, dat zou wel heel sadistisch zijn.