• 8.522.555 stemmen

Harry Mulisch - Schepper van Zichzelf (2020)

Documentaire | 56 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Coen Verbraak

Plot Harry Mulisch - Schepper van Zichzelf

Het viel nog te bezien of hij wel sterfelijk was, zei Harry Mulisch soms. Maar op 30 oktober 2010 moest hij zich toch overgeven aan de dood. Zijn werkkamer in Amsterdam is sinds die dag onaangeroerd gebleven. Daar schreef hij de klassiekers als 'Het Stenen Bruidsbed', 'Twee vrouwen', 'De Aanslag' en 'De Ontdekking van de Hemel'. Wat voor persoon was Harry Mulisch? Hoe was hij als vader en echtgenoot? Waarom had hij zoveel sympathie voor Fidel Castro en is het waar dat hij meer van teckels hield dan van mensen? Tien jaar na Mulisch' dood gaat regisseur Coen Verbraak op zoek naar de persoon achter de schrijver.

avatar van robertinho

robertinho

Vanavond op de treurbuis, ik ben benieuwd. Verbraak zijn vorige docu's over Zwagerman en Bril waren wel de moeite waard.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Teckels

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Ik houd wel van dit soort documentaires, zoals ook over Jan Akkerman, Willem Breuker enz. Er is veel en uitvoerig aandacht voor wie en wat Harry Mulisch was als persoon. Wellicht iets te weinig aandacht voor het feitelijke ontstaan van bepaalde wereldberoemde boeken. Maar 56 minuten is ook te kort om alle aspecten van zijn werk uitvoerig en diepgaand uit de doeken te doen.

Al met al beslist een documentaire om aan te bevelen.