One Man and His Shoes (2020)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Yemi Bamiro

Documentaire over de ongekend populaire Air Jordan sneaker, die in 1984 op de markt werd gebracht. Een schoen die een grote sociale en culturele betekenis kreeg en door een geniale marketingstrategie een miljardenomzet bereikte. One Man and His Shoes vertelt het verhaal van het merk Air Jordan vanuit een historisch en maatschappelijk perspectief en toont de impact die het wereldwijd heeft op een populaire cultuur. Een reis door de recente Amerikaanse geschiedenis in relatie tot sport, etniciteit, politiek en ondernemerschap.

• zondag om 23:00 uur op TV (BBC2)

Vanaf 27 augustus in de bioscoop (Piece of Magic)

avatar van mrklm
Een niet al te aansprekende titel voor een documentaire die veel weg heeft van een low-budget-versie van een aflevering van The Last Dance. Grotendeels een promo voor Nike en Air Jordan waarin Yemi Bamiro uit de doeken doet hoe het nietige Nike door middel van een uitgekiende marketingstrategie erin slaagde om binnen een paar jaar Converse en Adidas, de ongenaakbaar geachte marktleiders op het gebied van sportschoenen, van de troon te stoten. Michael Jordan was de spil van een campagne waardoor 'zijn' Air Jordan al 35 jaar de meest gewilde sportschoen ter wereld is.

Bamiro maakt volop gebruik van promomateriaal en trakteert de kijker uiteraard op een grote hoeveelheid spectaculaire dunks van Michael Jordan. Met de weinig interessante gesprekken met verzamelaars over hun enorme collectie aan Air Jordan-materiaal komt deze lofzang echter op zeer brute wijze op zijn einde. Bamiro bedacht blijkbaar op het laatste moment dat het wel handig zou zijn om de actualiteit van 'Black Lives Matter' er met de haren bij te slepen. Daartoe spreekt hij met de nabestaanden van de 22-jarige Joshua Woods die in 2012 werd vermoord vanwege zijn Air Jordans. Bamiro is duidelijk meer geïnteresseerd in de Air Jordans dan in Joshua zelf. De suggestie dat Michael Jordan medeverantwoordelijk is voor het feit dat (veelal zwarte) jongeren elkaar vermoorden voor de Air Jordans, is ronduit belachelijk. Ondertussen vraag je je af waarom er geen woord wordt gerept over de link tussen Nike en kinderslavernij.