Inmate #1: The Rise of Danny Trejo (2019)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Brett Harvey
met Danny Trejo, Michelle Rodriguez en Robert Rodriguez

Documentaire over de buitengewone levensreis van Hollywoods meest onwaarschijnlijke held, Danny Trejo. Van het vroege leven toen zijn leven bestond uit drugs, gewapende overvallen en zware gevangenisstraffen tot aan de rode loper van Hollywood-kaskrakers en het helpen van verslaafden. Danny vertelt persoonlijk over zijn grootste transformaties. Tot op de dag van vandaag blijft Danny hulp bieden aan herstellende verslaafden en spreekt hij in staatsgevangenissen.

De docu geeft een mooi beeld van de persoon Trejo weer die met zijn geschiedenis ook wel een
docu verdient. Als jochie was John Wayne een van zijn helden, en wel grappig dat verderop in
de film fijntjes wordt gemeld dat hij qua aantal credits in speelfilms Wayne (Ook met een
ongelofelijk aantal films achter zijn naam) ruimschoots was gepasseerd. Natuurlijk wel met
dit verschil dat het bij Trejo erg veel bijrollen zijn. Trejo uiteraard veel aan het woord, en bleek
bizonder goedlachs met ook de nodige spot omtrent zijn status als bad ass guy. Een prima
docu die nergens uit de toon valt zij het met onvermijdelijk een enkeling die Trejo te gemakkelijk
de hemel in prijst.