Soul Deep: The Story of Black Popular Music (2005)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek
360 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Deep Sehgal, Kate Broome, Francis Whately, Anna Gravelle, Alastair Laurence en Sebastian Barfield
met James Brown, Solomon Burke en de stem van Colin Salmon

Documentaire over de geschiedenis van de Afro-Amerikaanse populaire muziek, van de klassieke Rhythm & Blues via Gospel, Soul, Motown, Funk en Hip Hop tot de huidige R&B. Belangrijke muzikanten als James Brown, Bobby Womack, Solomon Burke en Ben E. King komen aan het woord, alsmede producer Lou Adler.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Soul Deep per toeval ontdekt eigenlijk. Een overzicht van de soulmuziek doorheen de geschiedenis waarbij telkens stil gestaan wordt bij enkele sleutelfiguren. De heerlijke vertelstem van Colin Salmon neemt je mee in een avontuurlijk en vlot verhaal dat vooral bestaat uit beelden en muziek. De getuigenissen zijn enthousiaste mensen met een passie voor het vak. En mensen die ook weten wat ze zeggen. De muzikanten zelf, de producers, de songwriters, de artiesten, ... Daarmee staat de serie quasi op gelijke hoogte als The Blues (2003), de 7-delige serie over de geschiedenis van de blues. En met de 8-delige serie Country Music (TV Mini-Series 2019) over de geschiedenis van de country (met 1 aflevering teveel om op Moviemeter te mogen staan).

Vollediger ga je dit niet snel terugvinden volgens mij. De serie maakt een vrij compleet beeld en sluit de geschiedenis mooi aan elkaar met niet alleen muziek, maar ook de band met het maatschappelijke leven. Van dit niveau muziekseries mogen er meer gemaakt worden.