Il Pozzo: Voci d'Acqua dall'Etiopia (2010)

Alternatieve titels: The Well: Water Voices from Ethiopia | The Well

Italië
Documentaire / Avontuur

geregisseerd door Paolo Barberi en Riccardo Russo

Toegang tot drinkwater is niet vanzelfsprekend en dat verandert op sommige plekken misschien wel nooit. Het Ethiopische Borana-volk groef eeuwen geleden een paar waterputten die in tijden van droogte de enige bron zijn voor mens en kudde. Deze putten worden volgens een overzichtelijk systeem beheerd en nemen een bijzondere plaats in binnen de gemeenschap. In de film ziet men onvergetelijke beelden van de singing wells. Het water wordt hieruit zingend en volgens een handmatig ‘terrassensysteem’ omhoog gehaald om het werk te verlichten. Daarna wordt het op een hiërarchische manier verdeeld. Deze ouderwetse manier wordt door de bevolking verkozen boven een gemotoriseerd systeem.