Vrankrix en het Amst€rdamse Rijk (2020)

Alternatieve titel: Vrankrix and the Amsterdam Enrichment

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Annegriet Wietsma

De strip ‘Asterix en de Romeinse Lusthof’ is de inspiratiebron voor deze documentaire: het kleine Gallische dorpje dat omringd dreigt te raken door Romeinse hoogbouw met hotels, thermen, speelpaleizen en toeristen. De Amsterdamse binnenstad verandert in één grote geldmachine, maar de anarchistische queer gemeenschap Vrankrijk blijft moedig weerstand bieden tegen de hen omringende hebzucht. Het bolwerk met op de bovenverdiepingen 19 bewoners en op de begane grond een radicaal-politiek ontmoetingscentrum voor activisten uit West-Europa. Hiphop, punk, queer, de vluchtelingenproblematiek, do-it-yourself, solidariteit, anarcho’s, deeleconomie, veganisme, globalisme, alles komt samen in deze kleine microkosmos.

avatar van Drs. DAJA
Erg jammer dit. De documentaire heeft een groot element van narratieve en inhoudelijke stilstand. We dwalen de hele tijd tussen gezapige interviews waarin weinig te observeren valt en waar niets onder spanning staat en een beschamend grote hoeveelheid aan establishingshots van het pand en toeristen in de stad. De regisseur wil duidelijk maken dat deze oud-krakers (inmiddels zijn ze eigenaar van hun pand en draaien ze prima) de enigen zijn die niet voor het grote geld gaan in de Spuistraat en hun woning niet verkopen aan ‘het grote kapitaal’. Er zit geen verdieping in deze boodschap, geen ontwikkeling, geen narratief, geen uitleg; het wordt opzichtig in interviews en pathetische tekst ballonen die aan stripboeken moeten denken zo’n uur lang herhaald. De maker lijkt zich blind achter de oppervlakkige motivaties van haar hoofdpersonen te scharen en zal nooit een kritische vraag stellen of iets laten zien wat hun logica betwist. Wanneer een van de bewoonsters uitlegt niet aan de gaypride mee te doen; “Want dat is inmiddels het vercommercialiseerd omdat grote bedrijven als KPN een boot huren” (verlangt zij wellicht naar de tijd van ouderwetse LGBTI+ discriminatie en grote bedrijven die niets met homoseksualiteit te maken willen hebben?), lijkt de regisseur het daar mee eens. De personages hebben ooit besloten ‘tegen alles’ te zijn en ‘das kapital’ lijkt het enige wat ze als argument kunnen verzinnen. Dat kan met een kritische maker iets interessants opleveren maar in deze documentaire hebben we daar niet mee te maken. Sterker zelfs; de regisseur bezit geen inhoudelijk inzicht of een visie op het onderwerp maar is technisch als maker ook duidelijk niet in staat om een professionele productie te maken. Zowel in verhaalopbouw als letterlijk in cameravoering is er een gebrek aan focus (wel eens iemand alleen voor een muur zien staan waarbij alleen de muur scherp is?) Het stikt van de slordige beelden, sequenties die hetzelfde vertellen of juist zo geknipt zijn dat ze niets vertellen en het is al met al een aanfluiting binnen het vak van documentaire maken. De situatie en de mensen hadden ook een goede documentaire kunnen opleveren.