Onze Jongens in de Jungle (2020)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jelmar Hoekstra

Op 25 november 1975 werd Suriname onafhankelijk en behoorde het niet langer tot het Koninkrijk der Nederlanden. Hiermee kwam er tevens een einde aan de militaire aanwezigheid van het Nederlandse leger. Vanaf 1945 vertrokken er jaarlijks zo’n 1000 jongens van vaak net 18 jaar naar Suriname om daar hun dienstplicht te vervullen bij de TRIS, de toenmalige troepenmacht die stond voor vrede en veiligheid. Inzet overzee laat onmisbare indrukken achter op uitgezonden militairen. Of het nu gaat om het dienen ver van huis in voormalige delen van ons koninkrijk of om recentere missies, waarbij een bijdrage aan vrede en veiligheid wordt geleverd. Regisseur Jelmar Hoekstra neemt de kijker mee naar een bijzonder stukje Nederlandse en Surinaamse geschiedenis. Een tijdsdocument over Nederland in de Tropen.

Vanaf 10 februari o.a. te zien in Filmhuis Den Haag, Lantaren Venster (Rotterdam), Ketelhuis (Amsterdam), Lux (Nijmegen), Cinecitta (Tilburg).

Wat een verschrikkelijke titel.

kos schreef:
Wat een verschrikkelijke titel.

Ja, en helemaal onhandig vanwege Nijenhuis film: Onze Jongens in Miami (2020)