• 10.578 nieuwsartikelen

Met onder meer: Kang-sheng Lee en Anong Houngheuangsy

Gesproken taal:

Releasedatum: 19 augustus 2021

Plot Rizi

Kang woont alleen in een groot huis. Door een glazen voorgevel kijkt hij uit op de bomen die heen en weer bewegen in de wind en regen. Hij voelt een vreemde onbekende pijn die hij nauwelijks kan verdragen en die zijn hele lichaam beheerst. Non woont in een klein appartement in Bangkok, waar hij methodisch traditionele gerechten bereidt uit zijn geboortedorp. Wanneer Kang in een hotelkamer Non ontmoet, delen de twee mannen elkaars eenzaamheid.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Richardus

Hoe wanneer waar...? Filmfestivals volgend jaar ofzo?

avatar van dimi303

dimi303

Film Fest Gent 2020 wordt deze film vertoond!

Richardus

In augustus her en der onder Previously Unreleased hier in Groningen bv vanaf 19 aug

kappeuter (crew films)

Richardus schreef:

Hoe wanneer waar...? Filmfestivals volgend jaar ofzo?

Vanaf 19 augustus in de bioscoop (landelijk via Eye Filmmuseum)

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Teder en in al zijn traagheid en stilte toch overweldigend! Zo blij dat Tsai toch weer besloten heeft een speelfilm te maken.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Asmr-genot, althans de halve film qua speelduur. Die ellenlange shots met de massage, bij de acupuncturist en als die jongen minuten bezig is om groenten te wassen en een maaltje te bereiden. Dat is echt zalig kijkvoer en had nog veel langer mogen duren. Die shots bleven boeien en keken echt heerlijk weg, en ja, gaven ook een fijn gevoel.

Goed, knappe film verder. Er worden enkele woorden gesproken (bewust zonder ondertiteling), het verhaal wordt vanzelf volstrekt duidelijk, af en toe sfeervol. Ik kan in zoverre hier weinig slechts van vinden. Maar naast die heerlijke scènes zoals zonet besproken vind ik echt de andere helft aan speelduur (gelukkig afgewisseld met fijne scènes) onnoemelijk saai. Tsai trekt daar zijn rustige stijl te ver door, zonder echt zeggingskracht mee te geven. Daarvoor zijn de beelden niet bijzonder genoeg, en is de film (zoals vaker bij Tsai) te afstandelijk. Ondanks het intieme portret dat hij probeert te schetsen. 3,0*.

Richardus

Subliem. Zo contemplatief dat het gesublimeerd is tot ervaringscinema. Veelzeggend en vol mogelijkheden puur via beelden. Sprakeloos. En zonder woorden valt het meeste te zeggen, zo hebben we gezien, en gevoeld.

Richardus

Deze zindert bij mij flink na. Zo zuiver, onopgesmukt, realistisch, life-affirming, gevoelig, in alle eenvoud zo vol diepte en mogelijke betekenis en weerspiegeling, zo mooi, helend zelfs, kan ik me nauwelijks herinneren gezien te hebben. Ik geloof dat hij bij mij bovenaan staat, samen met Turin Horse. Een shot halverwege, voor de massage, van de verweerde glazen flat waarin de zon weerspiegeld opkomt met de kat die achter het glas loopt, behoort tot het weergaloos mooiste dat ik zag, gelijk met het eindshot van die genoemde film van Tarr. Tsai lijkt mij hier ultieme cinema gemaakt te hebben.