Abbas Kiarostami - Vérités et Songes (1994)

1 stem

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jean-Pierre Limosin
met Abbas Kiarostami, Ahmed Ahmed Poor en Babek Ahmed Poor

Abbas Kiarostami is de Iraanse filmmaker van films als 'Waar Is het Huis van Mijn Vriend', 'Close Up', 'Het Leven Gaat Verder' en 'De Passagier'. In de provincie Gui-lan, op vierhonderd kilometer van Teheran, kijkt de regisseur terug op zijn jeugd, op de revolutie die het einde markeerde van de Sjah, en praat hij over zijn visie op films, acteurs en het werken in Iran onder het huidige bewind.

avatar van tbouwh
Er zit een fantastisch, niet te regisseren waarheidsmoment in deze [voor Franse tv gemaakte] korte documentaire. Kiarostami bevindt zich in een auto die stilstaat haaks op een drukke doorgang van de lokale markt. Voorbijgangers moeten wel doorhebben dat er een camera hoog wordt gehouden, en misschien herkent één van hen zelfs de regisseur wel. De man in kwestie begint breed lachend en zwaaiend de aandacht te trekken. Weet hij veel dat Kiarostami precies op dat moment aan het spreken is over de relatie tussen het [foto]beeld en de formatie van menselijke identiteit... ''ik ben te zien op een beeld, dus ik besta''.