• 8.303.597 stemmen

Alternatieve titel: The Warden

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Threes Anna

Met onder meer: Freek de Jonge en Nick Golterman

IMDb beoordeling: 6,9 (79)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 19 november 2020

Plot De Vogelwachter

Een oude man werkt al bijna een halve eeuw moederziel alleen op een eilandje vol vogels midden op de oceaan. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn post wordt opgeheven. Aan zijn gelukkig bestaan in en met de natuur komt abrupt een einde. De afgedankte vogelwachter weigert echter te gaan en trekt op geheel eigen wijze ten strijde.

imageimageimageimageimage

Vogelwachter

Jonge vogelwachter

kappeuter (crew films)

Distributeur September Film brengt de film in 2020 uit in de bioscoop.

Vanaf 5 november in de bioscoop

avatar van gotti

gotti

Fijne trailer.

avatar van gotti

gotti

En een kleine voorspelling: Herman Finkers en Freek de Jonge gaan beiden strijden om een Kalf.

avatar van Thiver

Thiver

gotti schreef:

Was leuk geweest, maar helaas: geen van beiden zijn genomineerd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Prachtig - nooit gedacht dit te gaan zeggen over iets waar Freek de Jonge in meedoet.

Heerlijk trage cinema voor barre tijden: wát een rust, wát een mooie shots! En dus Freek de Jonge: waar ik normaal geen fan hem ben, doet hij het hier fantastisch. De Vogelwachter doet gelukkig niets met dat absurdistische zwijgen uit films van Jos Stelling waar ik niet zo van hou - ja oke, heel even tegen het einde toe,

Ruik de zee, ruik de waarschijnlijk wat muffe lucht in het vogelwachtershuisje: de cinema van de zintuigen. Wat ik zei: ik ben geen fan van Freek de Jonge maar ik kon hierin alleen maar van hem gaan houden.

Ontzettend mooi. 4,5*

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik heb teveel trage cinema gezien de laatste tijd waardoor ik echt heel allergisch voor trage films ben momenteel.

Verder best aardig hoor, maar wat ik zeg, trage films, ik trek ze even niet meer. Nog 5 dagen, dan is mijn unltd pas periode weer voorbij. Over Marionette lees ik dat ie traag is, over Lizzie lees ik dat ie traag is en de film over de 7 van Chicago lees ik niks over, maar dat zal ook wel weer een trage film zijn.

Graaf Machine

Dit is niet alleen traag, maar het leidt verder ook nergens toe. Zal wel heel veel symboliek in zitten of zo, maar ik vond het vooral van doe maar wat. En dan die periode dat dat huisje half onder water staat (toch echt wel twee meter water ofzo, waar sloeg dat op?), en er plotseling geen fatsoenlijk licht meer is... ga dan gewoon meteen theater maken, maar doe niet net of je een film maakt.
Nee, dit kan best kunst zijn, of diepzinnig, of contemplatief, maar een fijne film is het niet.
Om mooie duin/zee-landschappen te aanschouwen weet ik de weg wel in dit land.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Leuke en mooie film, aanrader!

avatar van mrklm

mrklm

Een man woont en werkt al ongeveer een halve eeuw op Banty Island, een fictief vogelreservaat waar hij dag in dag uit de vogelpopulatie telt en per radio doorgeeft. We weten niets over zijn achtergrond en een half dozijn slecht uitgewerkte halfbakken ideeën later zijn we niets meer over deze zonderlinge man te weten gekomen. Freek de Jonges gemanierde vertolking onderstreept zijn beperkingen als acteur en hij is dan ook niet in staat om dit bijzonder rustig voortkabbelende, oppervlakkige drama nog enige schijn van diepgang te geven.

avatar van Richardus

Richardus

Graaf Machine schreef:
Om mooie duin/zee-landschappen te aanschouwen weet ik de weg wel in dit land.

avatar van HK Senator

HK Senator

[/quote] Gewoon naar Terschelling dus, dat huisje is het drenkelingenhuisje daar op het strand tussen paal 23 en 24. Geen idee eigenlijk of dat bij springtij/stormvloed 2m water neemt... [/quote]

Volgens de aftiteling gefilmd op Texel.

Ik zou de film overigens niet drama, komedie noemen maar natuur, drama met een vleugje fantasy.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Lijkt me erg fijn.

HK Senator schreef:

Weinig natuur ook. Je moet wel in een torenflat hoog wonen om hier natuur in te zien.

Gewoon stompzinnig drama, met de nadruk op stompzinnig.

avatar van HK Senator

HK Senator

Graaf Machine schreef:

Gewoon stompzinnig drama, met de nadruk op stompzinnig.

Wellicht woon je zelf 10 hoog achter? Ik zag zee, strand, duinen en een ontelbare hoeveelheid aan diverse vogels langs komen. Persoonlijk noem ik dat natuur. Ook de reden waarom deze vogelwachter daar al tientallen jaren woont heeft alleen maar met de natuur te maken.

HK Senator schreef:

En dat had je in twee seconden kunnen zien. De hele film lang was dat het enige natuur wat je zag. Onveranderlijk.

Als ik anderhalf uur naar een zelfde plekje bos kijk, zie ik ook weinig natuur.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als ik de naam Freek de Jonge al zie staan, dan gaat bij mij de zin al over. Ik kan er niks aan doen maar kan niet naar die man kijken. Heb ook helemaal nooit om zijn zo genaamde cabaret kunnen of hoeven lachen. Als ik hem in een film zie spelen dan krijg ik automatisch beelden van hem op het podium voor ogen. Een zure man die niet kan verkroppen dat er betere cabaretiers dan hem zijn.

mcdaktari schreef:

Dus dan kan hij je hier eigenlijk alleen nog positief verrassen.