ad

Western | 80 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Nathan Juran

Met onder meer: Ronald Reagan, Dorothy Malone en Preston Foster

IMDb beoordeling: 6,0 (702)

Over Law and Order

"From Dodge City to Tombstone...His Guns Were the Only Law!"

Frame Johnson is een marshal die het stadje Tombstone heeft gezuiverd van gespuis. Hij wil nu een lekkere oude dag in het plaatsje Cottonwood. Daar komt hij er achter dat het werk van een marshal nooit stopt.

image

Frame Johnson

Kurt Durling

Lute Johnson

Maria Durling

avatar van Wolverine

Wolverine

Tsja, zojuist overleden dus een berichtje bij een film van deze ex-president van de VS is op zijn plaats. Ben nooit een fan van hem geweest maar Reagan stelde zich destijds wel in de koude oorlog zo op dat Gorbatsjov op een tamelijk vredige manier hervormingen in Rusland kon doorvoeren.

avatar van Brix

Brix

Een western die ik min of meer bewust (te) lang links heb laten liggen, al had dat helemaal niets te maken met de politieke oriëntatie van hoofdrolspeler Ronald Reagan, die overigens links(handig) bleek te zijn in deze film maar dan weer wel recht-geaard- en vaardig als vertegenwoordiger van de wet.

Ik heb gewoon niet veel met Reagan als acteur, maar moet toegeven dat hij het er hier geloofwaardig vanaf brengt.

Onsympathiek is hij ook niet, en in de vechtpartijen weet hij (en/of zijn double) het er dynamisch te doen uitzien.

Het laatste vuistgevecht tussen hem en Forster is zelfs een toppertje.

Het verhaal is duidelijk gebaseerd op dat van de gebroeders Earp, al worden die hier niet genoemd.

e.e.a. Verloopt vlotjes en de hele cast kwijt zich naar behoren van zijn taak.

Preston Forster is een indrukwekkende tegenstander, en Chubby Johnson ( als de begrafenisondernemer) een vermakelijke medestander van de gebroeders Johnson.

Dennis Weaver is weer te zien in de rol van gemelijke snoodaard, zoals in zijn jongere jaren vaker het geval was.

De prachtige Dorothy Malone, en de al bijna even fraai ogende Ruth Hampton doen het geheel ook geen kwaad.

Merkwaardig dat de filmcarrière van Hampton, die vele miss-titels op haar naam bracht, slecht zo kort was(1953-1954)

Ze komt hier niet ongetalenteerd over.

Rest nog te vermelden dat de DVD die ik bekeken heb van uitstekende beeldkwaliteit is; en de Technicolor kleuren perfect weergeeft.

Dikke 3,5 * voor deze onverwacht fijne western.

avatar van mr rumson

mr rumson

Law and Order is een fijne western met een aardig verhaal dat boeiend blijft tot het einde.

Ronald Reagan als wethandhaver beviel mij prima.

Maar ook Preston Foster acteerde degelijk .

Ook leuk is het om nog een jonge Dennis Weaver te zien .

Ruth Hampton rolletje is klein maar opvallen doet deze fraaie dame zeker .

Jammer dat ze maar een handvol films heeft gemaakt .

Wat ook zeker een pluspunt was is dat de film een kleurenfilm is van goede beeld kwaliteit.

De actiescènes zien er goed uit al was het laatste vuistgevecht naar mijn idee iets of wat versneld opgenomen.

Kortom een degelijke sfeervolle western .

avatar van clubsport

clubsport

• 2089 berichten

Goed vermaakt met deze western die alle ingredienten heeft om te blijven boeien tot het eind .

Wraak , verraad , spanning en eer , een paar goede actie scenes en vuistgevechten en niet onbelangrijk

2 mooie dames als love interests waarin vooral Dorothy malone een fraaie verschijning is .

Eigenlijk niet veel gezien van Reagan maar in deze western maakt hij indruk als marshall die eigenlijk wil

kappen met zijn baan maar zijn werk is nog niet klaar met hem .

Ook de bad guys zijn goed op dreef en vooral Foster als hoofd van de bende doet het goed .