Prison for Profit (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ilse van Velzen en Femke van Velzen

In 2001 werd de Mangaung-gevangenis in gebruik genomen, de eerste privaat gerunde penitentiaire inrichting van Zuid-Afrika. Als uitbater beloofde het beveiligingsbedrijf G4S, een Brits miljardenbedrijf, de meest humane behandeling en de beste faciliteiten voor drieduizend gevangenen, voor de laagste prijs uiteraard. Dat bleek al snel vooral verkooppraat. Via gelekte bewakingsvideo’s en getuigenissen van bewakers en voormalige gevangenen kwamen verhalen naar buiten over buitensporig geweld en verwaarlozing. Getuigenissen van klokkenluiders en ex-gedetineerden en de bevindingen van onderzoeksjournalist Ruth Hopkins maken duidelijk wat privatisering van het gevangeniswezen eigenlijk betekent.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop

Vanaf 15 oktober in de bioscoop (Cinema Delicatessen)