Stanley H. (2019)

Nederland
Biografie / Misdaad
205 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Jeroen Spitzenberger, Egbert-Jan Weeber en Sieger Sloot

In Stanley H. wordt het leven van een van de meest beruchte criminelen van Nederland gevolgd. De serie vertelt Stanley Hillis’ carrière van ‘gentleman’ bankovervaller tot nietsontziende drugscrimineel en eindigt met zijn geheimzinnige dood in 2011, een liquidatie onder de ogen van de politie. Een criminele afrekening die nog altijd niet is opgelost.

avatar van de grunt
Na het sterke De Zaak Menten was mijn verwachting hoog, maar het viel een beetje tegen, vooral doordat J. Spitzenberger charisma ontbeert en een zekere 'dreiging' (wat een Jacob Derwig bijv wel heeft in Klem ).

Vanavond eerste aflevering op tv; NPO 3 20:15
Nu al te zien op NPO Start Plus

Peetvader van de Nederlandse misdaad - vpro cinema - VPRO

vpro cinema schreef:
Tim Oliehoeks vierdelige misdaadserie Stanley H. is geïnspireerd op het leven van de in 2011 geliquideerde beroepscrimineel Stanley Hillis. Misdaadjournalisten Martijn Haas en Vico Olling reconstrueerden eerder in De kouwe Ouwe diens leven en gaven de regisseur true-crime-advies.

avatar van Lakte
Vond de eerste aflevering erg goed! Toch wel benieuwd naar de volgende 3. Het interview met Sonja Barend wat ze zogenaamd op de TV lieten zien in de serie was het echte materiaal en niet nagespeeld.

Eerste aflevering is aardig, maar de cast vind ik niet helemaal passen.

Het is mij vooral een raadsel waarom ze die Tim Oliehoek blijven inhuren, die heeft nog nooit iets fatsoenlijks weten te produceren.

avatar van DiDa
Te fragmentarisch, miscasting en geen band met de karakters. Hoop dat het nog beter wordt...

avatar van de grunt
kos schreef:

avatar van BlueJudaskiss
de grunt schreef:

Hendrik Groen.

Redelijk misdaad verhaal met op sommige momenten geloofwaardige Jeroen Spitzenberger ookal vergeet hij met regelmaat zijn haagse tongval. Ook wordt er niet altijd even sterk geacteerd. Vreemd was eveneens dat in de laatste aflevering heel makkelijk van zweeds naar de nederlandse taal overschakeld werd. Het komt zo knullig over. Verder zijn de authentieke beelden tussendoor wel interessant en is er getracht om een jaren 80 en 90 tijdsbeeld te creeren inclusief soundtrack.

de grunt schreef:

Meh.

Als diehard fan dit genre is t leuk als je hoort dat er een nederlandse productie op tv komt ik heb de eerste aflevering gezien. En moet echt zeggen dat ik het op elk front een zwakke vertoning vind ik ken de producties van tim oliehoek niet echt maar vind dit echt een aanfluiting. De hoofdrolspeler vond hij bijzonder goed voor deze rol (zag ik hem op tv vertellen) waarschijnlijk omdat het een vriend van hem is. De rol van stanley h is veel te hoog gegrepen geen charisma, uitstraling of overwicht of personality die hij uitstraalt dat zijn nou net de dingen die dit personage nodig heeft. Hij valt weg op de achtergrond. Deze acteur zou een rol op een kantoor kunnen spelen maar absoluut niet in deze serie. Stan h werd ook wel “de alleswetende” op straat Genoemd en geloof me deze serie sluit daarom ook nergens op aan. Je moet je voorstellen dat deze man leidinggeeft aan Een drugsbende (de grootste) en er allemaal jonge honden onder hem zitten dan moet je het personage echt anders belichten. De casting eromheen is ook echt bar slecht. Dus ja wat blijft erover het enige wat ik vind dat ze redelijk goed gedaan hebben is het proberen te creeeren dat het in de jaren 80/90 zich heeft afgespeeld met de autos en aankleding eromheen. Dat lijkt me wel een uitdaging voor de rest bedank ik ze voor de moeite.

avatar van Lakte
Leuke en interessante serie maar meer zit er helaas niet echt in. Na vandaag alle 4 de afleveringen gezien te hebben ben ik toch wel wat teleurgesteld.

De serie is leuk maar verder niet echt goed. Alleen de eerste aflevering dat was echt een uitzondering die was erg goed. Echt zin in het volgende deel na deel 1 maar helaas in de 2e aflevering kakte het allemaal wat in en werd het allemaal wat o geloofwaardiger en bij 3 en 4 werd het helaas nog erger.

Ook vind ik Spitzenberger helaas niet geschikt voor de rol van Stanley Hillis. Persoonlijk denk ik dat Jacob Derwig het een stuk beter en realistischer gedaan had. Hij speelt in Klem ook heel geloofwaardig een crimineel, Spitzenberger is wat te soft en heeft een te vriendelijke uitstraling voor een crimineel.

De Zaak Menten was erg sterk en heel erg goed! Misschien wel het beste wat Tim Oliehoek gemaakt heeft maar deze serie valt helaas wat tegen, misschien als het allemaal wat langer geduurd had (8 afleveringen) was het wat beter geweest waarin het meer uitgelegd word en er overal meer tijd voor was geweest.

Interessant stukjes van Sonja Barend over het interview met Stanley H. Peter R. De Vries heeft natuurlijk zn mening weer klaar: Verhit gesprek tussen Sonja Barend en Peter R. de Vries over TV-serie Stanley H. - gids.tv

avatar van perceived
Inderdaad best leuk en interessant, maar niet erg sterk.

De intro waarin we kennismaken met Stanley en zijn compagnons is veelbelovend, mede dankzij het goed gecreëerde retro sfeertje. Daarna blijft het nog wel leuk om te volgen, maar verzand het nogal in een gemiddelde en zoveelste politie-film of serie over corruptie. Het acteerwerk is ook niet je van het, maar overall best redelijk.