Children of the Stones (1977)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Familie / Fantasy
173 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Peter Graham Scott
met Gareth Thomas, Veronica Strong en Peter Demin

Wetenschapper Adam Brake en zijn zoon Matthew arriveren in het slaperige Engelse dorpje Milbury. Ze merken dat iets of iemand met paranormale krachten het dorpje in zijn greep houdt. De twee komen in contact met de sinistere schildknaap Hendrick. Is hij degene die de dorpelingen kan helpen?

avatar van Kuck-x
Heftig spul voor een kinderserie - "the scariest ever" las ik ergens en dat zou zomaar kunnen. Ook een serie die het jonge publiek voor vol aanziet en volkomen serieus neemt. Het verhaal is intelligent en spannend, de muziek versterkt de enge sfeer.
Uitgangspunt is de stenencirkel in Milbury (Avebury in Wiltshire), een Stonehenge-achtige constructie uit prehistorische tijd. Vader en zoon Brake ontdekken vreemde krachten die van de stenen uitgaan. De jongen legt connecties met mythische verhalen waar zijn vader als wetenschapper sceptisch tegenover staat. Toch moet hij al snel toegeven dat er meer is tussen hemel en aarde, door het vreemde gedrag van de meeste dorpelingen.
Het acteren is top, niet alleen van vader Brake (Gareth Thomas), museumconservatrice Margaret (Veronica Strong) en landjonker Rafael Hendrick (Iain Cuthbertson), maar zeker ook van de kinderen Matthew Brake (Peter Demin) en Sandra (Katherine Levy), de dochter van Margaret. Zij doen het zo geweldig, met zoveel uitstraling, dat het me van beiden verbaast dat ze geen bekende acteurs zijn geworden. Levy heeft tot eind jaren negentig kennelijk televisiewerk gedaan, van Demin ontbreekt na een paar jeugdseries in de jaren zeventig ieder spoor.