First Face of America (2018)

Alternatieve titel: First Face of the Americas

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Graham Townsley
met Jay O. Sanders, James Adovasio en Alex Alvarez

Op een ongelukkige dag 13.000 jaar geleden miste een ondervoed tienermeisje haar steun en tuimelde naar de bodem van een kuil van 30 meter diep in een grot in Mexico's Yucatán. Oprijzende zeeën overstroomden de grot en sneden haar af van de buitenwereld - totdat een team van duikers in 2007 haar bijna complete skelet zag. Ingewikkeld recherchewerk onthult dat de botten van de jonge vrouw behoren tot de oudst bekende menselijke resten in Amerika. Wat dreef haar om een afdaling van bijna anderhalve kilometer ondergronds te ondernemen in een grote grot?