Yabani Asly (2017)

Egypte
Familie / Komedie

geregisseerd door Mahmoud Karim
met Mohamed Abdelmoaty, Youssef Al Bassiouny en Ahmed Eid

Een Egyptische man is werkzaam als vertegenwoordiger van een toeristisch bedrijf. Hij woont in een populair gebied en is verliefd op een Japanse diplomate die Sakura heet. Ze trouwen en krijgen een tweeling. Omwille van de moeilijke levensomstandigheden keert de vrouw terug naar Japan. Ze laat hun twee losgeslagen kinderen voor zes maanden achter bij haar man.

avatar van Donkerwoud
Voor het eerst in tijden weer eens een Egyptische film opgezet. Vooral komedies zijn een risico, want mijn Arabisch is niet goed genoeg om de diverse woordgrapjes en taalvondsten te snappen. Laat staan dat ik de humor begrijp van geschmier, geschreeuw en gekke blikken trekken. Maar ik heb om het uitgangspunt van 'Yabani Asly' (2017) kunnen lachen: een Egyptische man moet zijn twee Japanse zoons ervan overtuigen dat het beter leven is in Egypte dan in Japan. Vanuit de toeristenindustrie trouwde Muharam (Ahmed Eid) ooit met een Japanse vrouw, maar ze trok de perikelen in zijn typisch Egyptische volkswijk niet meer. Het lawaai. De rommel. De agressie op straat. De volkse mentaliteit. Na de scheiding nam ze haar twee zoons mee en bleef hij zonder kinderen achter. Het is aimabel om die culturele clichés uitvergroot te zien - zowel van Egypte als Japan - in een film waarin een Egyptenaar vooral ook van zijn eigen land moet leren houden. (Al hadden de Japanse kinderen echt wat sterker geschreven mogen worden, niet als een soort alles kunnende robots.) De toon van 'Yabani Asly' (2017) past goed bij hoe ik mezelf tot het land verhoud: die imperfecte plek waar Egyptenaren vol zelfspot hun 'Oum Dunya' (de moeder van de wereld) afkraken en bespotten. Tussen het gemopper klinkt vooral veel liefde voor dit bijzondere land, soms ook vanuit mij.