• 8.489.140 stemmen

Erwin Olaf - The Legacy (2019)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Michiel van Erp

IMDb beoordeling: 7,2 (31)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot Erwin Olaf - The Legacy

Dit jaar viert fotograaf Erwin Olaf zijn zestigste levensjaar. In deze documentaire van regisseur Michiel van Erp stelt Olaf zichzelf grote vragen: wat is de betekenis van zijn carrière geweest? Is zijn werk van waarde en is dat in de toekomst ook nog zo? Is zijn kunstenaarschap van nut geweest? En daarmee zijn leven?

avatar van Tanita

Tanita

Intrigerend openhartig vakkundig portret, over vriendschap, kunstenaarschap en aftakeling. Michiel van Erp zet het sterk neer. 4.5*

avatar van perceived

perceived

Heel aardig portret van een (vak)man die ik mij nogal als onverschillig en rechtlijnig herinner. Door zijn levenservaring en chronische ziekte stelt hij zich in deze docu toch een stuk menselijker en kwetsbaarder op.

Mooi om en te zien en mooi hoe Michel van Erp het heeft weten vast te leggen.

avatar van mrklm

mrklm

De Nederlandse topfotograaf Erwin Olaf is bijna 60 en bereidt zich voor op exposities in New York en Amsterdam die zijn nalatenschap moeten veilig stellen. Erwin leid aan een ernstige longaandoening waardoor hij bijvoorbeeld na het oplopen van een trap bekaf is. Hij besluit bovendien oude geliefden die hij ooit fotografeerde uit te nodigen om de betreffende foto te reconstrueren met hun oude lijven en gezichten en komt daarmee oog in oog te staan met zijn verleden en vergankelijkheid van het lichaam. Hoewel het helpt als je bekend met met Olafs werk is het niet noodzakelijk, aangezien Van Erp een dusdanige sfeer weet te creëren dat Erwin Olaf en zijn geliefden open zijn over het werk en over hun onderlinge relaties. Die openheid maakt dit tot een waardig document over één van de belangrijkste Nederlandse beeldende kunstenaars van zijn generatie.