What's My Name: Muhammad Ali (2019)

Documentaire / Biografie
165 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Antoine Fuqua

Het ongelooflijke leven van Muhammad Ali is een Amerikaanse legende geworden. Van zijn onvergelijkbare atletische carrière en veranderend sociaal activisme tot zijn groter dan levensechte persoonlijkheid. Velen hebben zijn verhaal door de jaren heen verteld, maar met Antoine Fuqua's uitgebreide, tweedelige documentaire vertelt Ali het uiteindelijk in zijn eigen woorden middels een volledig archiverende aanpak - waaronder nooit eerder gezien of gehoord materiaal. Aan bod komen zijn hoogste prestaties op een internationaal podium tot de meest intieme persoonlijke momenten.

avatar van zoutzak
"I’ve wrestled with alligators,
I’ve tussled with a whale.
I done handcuffed lightning
And throw thunder in jail.
You know I’m bad.
just last week, I murdered a rock,
Injured a stone, Hospitalized a brick.
I’m so mean, I make medicine sick."

Prachtige collectie archiefbeelden van de bokser Cassius Clay in de ring en de activist Muhammad Ali erbuiten, die de beelden vaak zelf van commentaar voorziet. Fuqua levert hiermee toch wel een heel fijne documentaire af.