Ni Hao, Zhihua (2018)

China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Shunji Iwai
met Xun Zhou, Hao Qin en Jiang Du

Het enige dat Zhihan Yuan bij haar dood achterlaat is een brief aan haar twee kinderen en een uitnodiging voor een schoolreünie. Zhihans jongere zus Zhihua gaat in haar plaats naar de reünie met de bedoeling te vertellen dat Zhihan overleden is. Door de drukte komt het daar niet van. Wel ontmoet Zhihua daar een vroegere klasgenoot van haar zus, Chuan Yin, op wie zij destijds zelf verliefd was. Wanneer zij gaat corresponderen met Chuan komen bij haar en bij hem de pijnlijke herinneringen aan de middelbare schooltijd weer bovendrijven.

Hoewel ik lang niet alles van hem gezien heb, komt het mij voor dat de Japanse regisseur Shunji Iwai een voorkeur heeft voor liefdesverhalen met een tragische ondertoon. Zo ook in zijn uitstapje naar Shanghai voor een melancholische terugblik op een ingewikkelde driehoeksverhouding tussen twee zusjes en een medescholier. Ik vind het acteerwerk —zeker van Xun Zhou— beter verzorgd dan het verhaal, dat best wat meer pit of venijn kan gebruiken.

Toch wel benieuwd naar. Iwai in de US was helemaal niks, hopelijk doet hij het beter in China. Ligt al klaar, moet er alleen nog even de tijd voor vinden