Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Ni Hao, Zhihua (2018)

Alternatieve titels: Last Letter | 你好,之华

China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Shunji Iwai
met Xun Zhou, Hao Qin en Jiang Du

Het enige dat Zhihan Yuan bij haar dood achterlaat is een brief aan haar twee kinderen en een uitnodiging voor een schoolreünie. Zhihans jongere zus Zhihua gaat in haar plaats naar de reünie met de bedoeling te vertellen dat Zhihan overleden is. Door de drukte komt het daar niet van. Wel ontmoet Zhihua daar een vroegere klasgenoot van haar zus, Chuan Yin, op wie zij destijds zelf verliefd was. Wanneer zij gaat corresponderen met Chuan komen bij haar en bij hem de pijnlijke herinneringen aan de middelbare schooltijd weer bovendrijven.

Hoewel ik lang niet alles van hem gezien heb, komt het mij voor dat de Japanse regisseur Shunji Iwai een voorkeur heeft voor liefdesverhalen met een tragische ondertoon. Zo ook in zijn uitstapje naar Shanghai voor een melancholische terugblik op een ingewikkelde driehoeksverhouding tussen twee zusjes en een medescholier. Ik vind het acteerwerk —zeker van Xun Zhou— beter verzorgd dan het verhaal, dat best wat meer pit of venijn kan gebruiken.

Toch wel benieuwd naar. Iwai in de US was helemaal niks, hopelijk doet hij het beter in China. Ligt al klaar, moet er alleen nog even de tijd voor vinden

Goed.

Veel beter dan z'n Amerikaanse uitstapje, maar duidelijk minder dan z'n beste Japanse werk. Wel een film die erg dicht aanleunt bij de films die Iwai normaal gezien maakt. Romantisch drama dus, maar dan wel met iets andere accenten.

Mijn grootste probleem met deze film was dat er net wat teveel intrige was, waardoor je als kijker je nooit echt volledig kan onderdompelen in het drama. De film had wat kalmer en rustiger gemogen, iets minder drama op drama, maar gewoon de tijd nemen om bepaalde dingen te verwerken, samen met de personages.

Die stijl ligt Iwai ook gewoon iets beter, nu moet hij iets teveel focusen op het verhaal, waardoor het emotioneel nooit volledig tot z'n recht komt. Maar verder is het echt wel verzorgd. Sterk acteerwerk, zeker Zhou weer, vaak erg mooie plaatjes en hoewel de soundtrack soms iets te aanwezig, toch ook erg vaak effectief.

Misstaat zeker niet in het oeuvre van Iwai, maar behoort niet tot z'n betere werk. Wel leuk om te zien dat hij in ieder geval zichzelf blijft uitdagen.