Garry Winogrand: All Things Are Photographable (2018)

Documentaire

geregisseerd door Sasha Waters Freyer
met Geoff Dyer, Jeffrey Fraenkel en Susan Kismaric

“Ik fotografeer om te zien hoe de wereld er op foto’s uitziet.” Zo formuleerde fotograaf Garry Winogrand (1928-1984) zijn artistieke uitgangspunt. Wat er op de foto te zien is, was ondergeschikt aan hoe het te zien is; vorm ging bij Winogrand altijd boven inhoud. New Yorker Winogrand, aanvankelijk wilde hij kunstschilder worden, begon in de jaren vijftig te fotograferen. Omdat hij veel op straat werkte, zag men hem als straatfotograaf, een etiket dat hij zelf als ‘onzinnig’ bestempelde.