Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Island Murder (2018)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Michael Chin en Mark Zwonitzer

In de laatste dagen van de zomer van 1931 werden de rassenverhoudingen op Hawaï op scherp gezet nadat een jonge mariniersvrouw beweerde dat ze was verkracht door een bende niet-blanke eilandbewoners. De daaropvolgende dagen en weken zorgde dit voor heel wat tumult en een rechtszaak met racistische beschuldigingen die de hele natie in rep en roer zouden zetten. De inheemse bevolking van Hawaï was woedend en de wetshandhavers van het eiland hadden hun handen vol om de situatie onder controle te krijgen.

Een voor mij stukje onbekende Amerikaanse geschiedenis.
Een geschiedenis van racisme en onderdrukking van lokale bevolkingsgroepen.
Aanleiding van de ganse zaak is een verkrachting (met een groot vraagteken) en een moord die erop volg, waarvan de schuldigen bekend zijn maar er gewoon mee weg komen.
De zaak van de verkrachting is eigenlijk nooit opgelost al beweert men later wel dat de 5 verdachten, waaronder de vermoordde man, onschuldig waren.
Feit is dat de echte schuldigen, die van de moord, nooit zijn veroordeeld en de hoofdschuldige nog zeer lang en gelukkig leefde in de VS, en de ganse tijd toegaf dat ze verantwoordelijk was voor de dood van haar slachtoffer maar er zelfs fier op was.
Hawaii was dus niet altijd het paradijs dat we kennen !!