L'Héroïque Lande - La Frontière Brûle (2017)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Nicolas Klotz en Elisabeth Perceval

Calais. Winter 2016. Het is de periode waarin de Franse overheid er de ‘Jungle’ opheft, een spontaan ontstaan vluchtelingenkamp ten noorden van de Franse stad Calais en nabij de veerboten naar Dover. Het kamp bestaat voornamelijk uit geïmproviseerde tenten, dozen en bouwsels en wordt bevolkt door een wisselend aantal migranten van wie de meeste via de Kanaaltunnel of per boot naar Engeland willen reizen. Deze splinternieuwe stad, waar op het hoogtepunt bijna 7800 mensen woonden, zal in februari 2016 voor 50% afgebroken zijn. 4000 verdreven migranten vanuit de zuidelijke zone zullen proberen om opnieuw te beginnen in de noordelijke zone.