The Bad Man (2018)

Horror

geregisseerd door Scott Schirmer
met Ellie Church, Arthur Cullipher en Jason Crowe

Mary en PJ worden gekidnapt door een sadistische clown. Hij martelt de twee en wil ze veranderen in een pop en een hond. De ontvoerder zal Mary en PJ daarna verkopen als seksslaven aan de hoogste bieder. PJ draait door, dus het is aan Mary een uitweg te vinden.

avatar van joolstein
Ik vind het werk van regisseur Scott Schirmer en consorten vaak redelijk interessant om te bekijken. Zo was zijn Found (2012) zeer goed en Harvest Lake (2016) vreemd maar helaas minder bevredigend. Ook Headless (2015) van Arthur Cullipher is een groot favoriet. Diezelfde Cullipher speelt hier de clown. Dit deed hij al eerder in de film The Legend of Wasco (2015) Beide clowns hebben dan ook overeenkomsten.

Naast dat was er ook een zeer interessant plot. Ik wilde deze film dan ook echt leuker vinden. Maar het blijkt dat de film iets mist. Veel van het geweld wordt buiten beeld gehouden, er is tot de laatste 10 minuten geen bloed of gore te ontdekken. En afgezien dat erin het plot sprake is van seksslaven, is seks en/of naakt nergens aan de orde. Gezien er dus potentieel was voor grafisch verontrustend materiaal en een cast en crew die bereid is om dit ook te tonen, is het dubbel verrassend dat Schirmer ervoor koos zoveel buiten beeld te houden. Ook deed de interview / flashback-stijl de film geen goed. Het verpest vanaf het begin, veel van de spanning.

Dat was erg jammer want als alle registers waren opgetrokken was dit waarschijnlijk een niet versmaden horrorfilmpje geworden. Nu is het niet veel meer dan een te veilig filmpje, dat het probeert met psychologische spanning maar waarvan de acteurs niet bij machten zijn om dit goed te doen en dat daardoor faalt om echte een goede horrorfilm te zijn.