Seoul Mujigae (1989)

1 stem

Zuid-Korea

geregisseerd door Ho-sun Kim
met Ri-na Kang, Seong-su Kim en Dong-jun Lee

Jun heeft een eigen fotostudio. Hij woont samen met zijn jeugdvriendin Yu-ra. Die droomt van een roemrijke carrière als filmactrice. Zij wordt ingepalmd door een modellenagent, die zijn kennissen te vriend wil houden door Yu-ra voor een nacht aan hen uit te lenen. Dan tekent zij een filmcontract bij een concurrent. De film betekent de grote doorbraak voor Yu-ra, die geen idee heeft dat op de achtergrond een invloedrijke man, die haar als zijn maîtresse wil, strak aan de touwtjes trekt.

Film met een min of meer klassiek verhaal over de opkomst en neergang van een ambitieuze filmster, waarbij corruptie in diverse echelons een doorslaggevende rol speelt. De film, een drama/thriller mix, kent meer dan voldoende schokkende beelden, dramatische verwikkelingen en spannende momenten om bij de les te blijven. In 1989 winnaar van alle prijzen van de Koreaanse critici. Ik kan met dat voorstellen, want de film is ondanks zijn tekortkomingen meer dan de moeite waard.