Dad's Cabin (2016)

Alternatieve titels: Dad’s Wooden House | Ba Ba de Mu Fang Zi | Bàba de Mù Fángzi | 爸爸的木房子

China

geregisseerd door Desheng Li
met Yulu Du, Dan Zu en Jonathan Kos-Read

De weduwnaar Jinge Chen is een gepensioneerde oorlogsveteraan, die nog vaak terugdenkt aan de tijd dat hij soldaat was in het leger van de grote leider Mao. Tijdens haar jeugd pushte hij zijn enige dochter Ning onophoudelijk om zich ook aan te melden bij het leger. Zij wilde echter balletdanseres worden. Dat conflict kwam tot een dramatische ontknoping toen Ning als tiener met de noorderzon vertrok. Nu, jaren later, staat zij plotseling voor zijn deur: een succesvolle zakenvrouw, getrouwd met een Amerikaan en moeder van een vijfjarig dochtertje.

Een psychologisch drama —met een twist— over de gespannen relatie tussen een gepensioneerde militair, die geen afstand kan nemen van het verleden, en zijn assertieve dochter, die met succes haar eigen weg is gegaan. Een ingetogen film over een generatiekloof met botsingen van culturen en karakters. De aanwezigheid van een (klein)dochtertje heeft een helende werking. Fraai camerawerk en prima vertolkingen. Rustig en mooi.