Sunnyside (1919)

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Edna Purviance en Tom Terriss

Charlie is manusje-van-alles in het Evergeen Hotel, dat gelijktijdig een boerderij is, in het idyllische stadje Sunnyside. Hij heeft ontzaglijk veel werk en krijgt meer slaag dan eten. Het enige dat zijn leven waard maakt te leven is zijn dagelijks bezoek aan Edna (Purviance), als haar vader de deur uit is. Op een dag echter komt een jonge man uit de grote stad per ongeluk in Sunnyside. Binnen de kortste tijd heeft deze het hart van Edna op hol doen slaan...

Een kortfilm van Chaplin, die zo zijn goede momenten heeft , o.a. aan het begin wanneer hij maar niet
zijn nest uit wil, de boenscene met de zwabber, en zo zijn er nog wel een paar, uiteraard ook weer met
een love-interest... Een prima Chaplin, maar te kort om echt indruk te maken.

avatar van mjk87
Minder Chaplin, zo'n één die niet echt draait om het verhaal maar meer om de grappen en de slapstick, nu net de mindere kant van de komiek. En de beste kanten van Chaplin komen zo minder aan bod. Een enkel moment zoals in het begin met dat opstaan is nog wel ergens geinig, maar dat simpele niveau de hele film door wordt me te veel. Visueel ook weinig te bieden. gelukkig niet al te lang dus wel uit te zitten. 2,0*.