Getuige (2011)

Alternatieve titel: Duivelse Dilemma's - Getuige

Nederland

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Marcel Hensema, Francisco Perez en Sophie van Winden

Ralf is een jonge psychiater, gevraagd om in de Zuid-Amerikaanse favela's te helpen ontspoorde jongeren weer op het rechte pad te krijgen. Daar is hij getuige van het verontrustende begin van een verkrachting. Ralf houdt zich afzijdig en besluit te zwijgen. Als hij een relatie met het slachtoffer krijgt en de vermoedelijke dader gevonden wordt, staat hij alsnog voor de keuze: zal hij zichzelf als getuige bekend maken? Hoe langer hij wacht des te duivelser wordt zijn dilemma.

Teaser

avatar van Chainsaw
Prima drama dat vooral leunt op het spel van Marcel Hensema. Hensema speelt zoals hij vaker doet vrij ingetogen en heeft niet heel veel woorden nodig om te overtuigen. Het dilemma dat centraal staat in Getuige is erg aardig en resulteert in een best nette film, die vooral erg aardig begint. De film rolt echter halverwege te lang door met teveel oninteressante zaken. Ik had gaandeweg liever meer focus rondom het dilemma van het hoofdpersonage gezien. Vond sowieso de hele verhouding tussen het hoofdpersoon en het slachtoffer niet bijster sterk uitgewerkt. Daar had wel een stuk meer spanning in gemogen, dat had Getuige naar een hoger niveau getild.

3 sterren.