Drone (2011)

Alternatieve titel: Duivelse Dilemma's - Drone

Nederland

geregisseerd door Jaap van Heusden
met Raymond Thiry, Monic Hendrickx en Jaap Spijkers

Voormalig F16-piloot Victor is de eerste Nederlandse operator van een op afstand bestuurd, onbemand gevechtsvliegtuig. Overdag voert hij gevechtsmissies uit in een verre oorlog. 's Avonds is hij weer gezellig thuis bij zijn vrouw en zoon. Victor weet die werelden goed te combineren, totdat een mysterieuze pijn hem parten begint te spelen.

avatar van Chainsaw
Veruit de minste van de films van de Duivelse Dilemma's reeks uit 2011. Het onderwerp van Drone biedt mogelijkheden tot een interessante film en discussie, maar het komt allemaal niet echt van de grond - no pun intended. Men wil vooral veel te veel vertellen in 40 minuten. Om een enorme verandering bij het hoofdpersonage - een op zich prima rol van Raymond Thiry - te laten zien moet alles wat simplistisch worden neergezet. Dus krijgen we eerst taferelen die in een gemiddelde boter-reclame zouden passen om te laten zien hoe gelukkig familie Thiry is. Ook de rol van Monic Hendricx is op z'n zachtst gezegd nietszeggend. Het script van Drone rammelt aan alle kanten en het drama kwam amper aan. De paar prima vertolkingen en een handjevol oké shots redden de film niet.

2 sterren.