Mijn Jodenbuurt (2016)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Filemon Wesselink

Filemon Wesselink woont in een buurt met een beladen geschiedenis: de Amsterdamse Rivierenbuurt. In de documentaire 'Mijn Jodenbuurt' vraagt Filemon zich af hoe het gesteld is met de verdraagzaamheid in de wijk waar, van oudsher, veel Joodse mensen wonen. In zijn zoektocht stuit hij op meerdere antisemitische incidenten. Hebben de terreuraanslagen van de afgelopen tijd de druk in de buurt opgevoerd? Is er een toenemende angst waarneembaar na deze aanslagen waarvan er sommige specifiek tegen Joden waren gericht? Wordt daarom de synagoge in de wijk permanent bewaakt? Filemon dompelt zich onder in zijn eigen wijk om antwoord te krijgen op deze vragen.

avatar van Decec

stinissen
komt as Woensdag 4 mei 2016 21:20 NPO 3
Kijkwijzer classificatie van Mijn Jodenbuurt - kijkwijzer.nl

avatar van Fortune
Filemon maakt steeds boeiendere dingen.

avatar van Donkerwoud
Filemon Wesselink doet onderzoeksjournalistiek in 'zijn' Jodenbuurt om het antisemitisme te monitoren. Het probleem aan dit soort 'BN'ers zoeken uit' is dat het altijd voelt als een inwisselbaar leuterrondje van goedkope stemmingmakerij. Veel versnipperde meningen. Veel emotie. Hier wordt bijna de gehele documentaire opgehangen aan één jonge Marokkaan die stoer staat te doen tegenover zijn vriendjes. Kwalijk misschien, maar kom op...alsof iemand buiten die vriendengroep waarde hecht aan deze vreemde uitlatingen van een onvolgroeide puberjongen!? In ieder geval heeft onze BNN'er niet het journalistieke cachet om meer uit de materie te halen dan het gebruikelijke rondje politiek correct gemoraliseer.

avatar van adso
Donkerwoud en Filemon weer verwijderd als (MM) regisseur

avatar van Donkerwoud
Hahaha...ja, zag het al. Jammer voor mijn recensie, maar beter voor MM.