Hajwala 2 (2018)

Verenigde Arabische Emiraten
Actie / Komedie

geregisseerd door Ibrahim Bin Mohamed en Hasan Aljaberi
met Ahmed El Mohammdi, Hussain Al Hosani en Abdo Feghali

In deze sequel wordt een groep ervaren snelheidsduivels door een mysterieuze bende ingehuurd om duistere zaken af te handelen. Hiermee kunnen ze veel geld verdienen. Bij het beëindigen van hun missie zouden ze immers miljoenen dollars onder elkaar kunnen verdelen.

avatar van mcdaktari
Proberen die Arabieren nou een soort van Fast & the Furious te maken? Wat origineel zeg!!

avatar van BlueJudaskiss
Beter dan deel 1, maar de 2,5* die dit 2e deel krijgt heeft ook te maken met een torenhoge het-is-belachelijk-en-daarom-zo-leuk factor terwijl het toch tamelijk serieus bedoeld is.

Het wonderlijkste is dat de film in (beeld)taal alles krampachtig probeert te kopiëren van de Amerikanen maar tegelijk geen keuze lijkt te kunnen maken: soms is het een bloedserieuze Death Race-film als van Anderson / Reiné, soms een Fast & Furious, soms een melige buddy komedie maar dan komen er ook evengoed hysterisch melige scenes over een ongemakkelijke verhouding tussen vader en zoon.

Bespottelijkste moment vond ik toch wel de scene waarin die gasten in hun traditionele kleding de racebaan op komen lopen, in slowmotion en ondersteund door gangsterrap. Vreemd was ook het moment dat er midden in een auto-achtervolging beelden te zien zijn van een videospel - ik dacht eerst nog dat het was om een indruk te geven van beelden waar ze technisch niet toe in staat waren, maar als ik dan toch weer de camera alle kanten op zie gaan slaat die theorie nergens op.

Muziek en camerawerk zijn mooi, maar het zijn cosmetische trucjes.