Daymohk (2019)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Mascha Novikova

De film “Daymohk” vertelt het verhaal van de Tsjetsjeense sterdanser en choreograaf Ramzan Achmadov wiens dansgroep Daymohk onderdak heeft gekregen bij de huidige president van Tsjetsjenië, Kadyrov. Daarmee is de dreiging voor uitsterven van deze eeuwenoude volksdans voorlopig even voorbij. Maar de prijs daarvoor is hoog: Ramzan heeft zijn dochter Aminat moeten afstaan aan Kadyrov die haar zijn derde echtgenoot maakte. En de jonge dansers van de groep zijn privébezit van de president geworden. In een poging de traditie van zijn land te redden, collaboreert Ramzan met de machthebbers en offert hij het liefste wat hij heeft.

• Vanaf 9 mei in de bioscoop

Vanaf 9 mei in de bioscoop (Amstelfilm)