Yue Hei Feng Gao (1995)

1 stem

Hongkong

geregisseerd door Jamie Luk
met Michael Wong, Michael Man-Kin Chow en Emily Kwan

Op het kleine en vredige eiland Lantau vindt een moord plaats. De lokale politie verdenkt een vreemdeling die pas op het eiland aangekomen is, maar wanneer de man een agent blijkt te zijn, moet de politie een tandje bijsteken. Tot overmaat van ramp moeten ze samenwerken met hem, een samenwerking die niet al te vlot verloopt.

Best oké.

Het is zeker geen grootse film, maar toch best een aangename comedy. En ik moet toegeven, da's meer dan ik verwacht had op basis van het jaartal én de hoofdrol van Michael Wong. Niet meteen de beste acteur, al helemaal niet wanneer hij een film moet dragen.

Echt geweldig origineel is het verder natuurlijk niet. Een stadsflik die op vakantie is op een klein eilandje, een moord en het lokale politiekorps dat niet meteen geschikt blijkt om zo'n zaak aan te pakken. Of misschien toch wel, zeker wanneer er met de lokale bevolking gesproken moet worden.

Maar het sfeertje is best gezellig, er zitten een aantal geslaagde komische scenes in en ondanks het beperkte acteerwerk van Wong, doet hij het toch naar behoren. Deze rol kan hij dan ook wel aan. Verwacht geen uitmuntende film, maar vlot genrewerk en een degelijk tussendoortje, en dan valt deze best te smaken.