Basquiat: Rage to Riches (2017)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door David Shulman
met Jean Michel Basquiat, Bruno Bischofberger en Mary Boone

In 1988 overleed Jean-Michel Basquiat op 27-jarige leeftijd aan een overdosis. In de jaren daarvoor had de jonge, zwarte kunstenaar een duizelingwekkende carrière gemaakt in de New Yorkse kunstwereld met de steun van galeriehouders als Anina Nosei en Larry Gagosian. Binnen enkele jaren verkocht zijn werk voor tienduizenden dollars. Basquiat bleef ondertussen een gekwelde ziel, die zich weliswaar kon uiten in zijn kunst, maar die ook steeds vaker zijn toevlucht zocht in drugs.