The Distance Between Me and Me (2018)

Verenigde Staten / Roemenië
Documentaire

geregisseerd door Mona Nicoara en Dana Bunescu

Poëet, musicus, intellectueel en overtuigd communist: de Roemeense Nina Cassian is het allemaal. Al decennia lang worstelt ze met een tegenstelling in haar leven: het verenigen van haar artistieke idealen met de strikte censuur van de communistische regering in Roemenië. Vanwege haar werk en gedachtegoed is ze regelmatig in conflict geweest met het totalitaire regime van Ceaușescu, wat uiteindelijk heeft geleid tot haar ballingschap. Door archiefbeelden te verweven in interviews probeert deze documentaire licht te werpen op de complexe relatie tussen kunst, politiek en persoonlijke waardes.