Magellan (2017)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Rob York
met Brandon Ray Olive, K. Danor Gerald en Whitney Palmer

Wetenschappers van de NASA staan voor een raadsel als ze onbekende signalen opvangen uit de ruimte. Omdat ze afkomstig lijken van iets dat zich in ons eigen zonnestelsel begeeft, wordt er een bemande missie op afgestuurd. Astronaut Roger Nelson (Brandon Ray Olive) krijgt de eer om in zijn eentje op verkenning te gaan tijdens een reis die kan leiden tot "first contact' met buitenaards leven. Al snel blijken zijn ontdekkingen onomkeerbare gevolgen te hebben voor iedereen op aarde.

avatar van 606
Mooie poster hoor, vind ik echt tof dus ook benieuwd naar de rest !

Tja, er is een ruim aanbod van SF films met als onderwerp "er wordt een onbekend signaal opgevangen uit de ruimte". We gaan het onderzoeken en gaan naar Saturnus. Deze film is van 2017 maar lijkt qua meer thuis te horen in 1950. Er is bijna geen filmmaker, met uitzondering van Stanley Kubrick, die zich houdt aan natuurwetten. Het gegeven is leuk en de acteur redelijk maar verwacht er niets van. De meest saaie SF film ooit. Het ontbreekt aan geld en regie. Mag echt niets kosten. Landen op Saturnus lijkt op de zoutvlakte van Utah. De astronaut loopt dan met een hutkoffer naar het signaal. In de koffer zit een ontvanger die leek op een waterleiding detector van Lidl. Geen elektro wagentje? In 1973 hadden ze die al op de maan. Het ruimteschip interieur leek op mijn zolderkamer opslag. Mag niets kosten. Sorry, zero points.

Pover.

Erg origineel is de opzet van deze film zekere niet, maar da's niet eens zo'n ramp. Zoals bij de meeste core genrefilms is het de uitwerking die van belang is. Een onbekend signaal in de ruimte en een missie om uit te zoeken wat er achter het signaal zit is materiaal genoeg voor een leuke sci-fi film.

Maar dan kan je wel iemand gebruiken die ofwel het nodige budget bij elkaar kan sprokkelen, of getalenteerd genoeg is om het zonder budget alsnog te klaren. Sci-fi is qua genre redelijk duur, zeker wanneer het gaat over films die zich in de ruimte/andere planeten afspelen. Dat budget en talent was hier jammer genoeg niet aanwezig.

York doet wel z'n best, maar overtuigen doet het nooit. Vooral het interieur van het ruimtetuig oogt troosteloos en goedkoop. Camerawerk en effecten stellen verder ook helemaal niks voor, waardoor de film gewoon volledig in het water valt. Het mysterie houdt de eerste helft van de film nog wel een beetje levendig, maar eens ook dat is opgeklaard rest er helemaal niks meer.

Net afgekeken en het begint nog best oké. Je ziet wel dat het er weinig budget beschikbaar is. De CGI ziet er zeer slecht uit, al stoorde het mij niet heel erg. Ik ben altijd meer geïnteresseerd in het verhaal, en ja daar heb ik me wel aan gestoord.
Het verhaal is stuurloos en gaat alle kanten op. Het ene moment wil het een exploratiefilm zijn terwijl op andere momenten het allemaal moet draaien om de 'zogenaamde drama met zijn vrouw'. Het hele gedoe met de Chinese hackers en de AI die niet meer betrouwbaar was is hier ook een voorbeeld van.

Naast het feit dat de film richting miste ben ik ook van mening dat het verhaal ongeloofwaardig is (zover het kan binnen sci fi uiteraard). Er wordt een signaal opgepikt waarvan het zeer waarschijnlijk is dat het om intelligent buitenaards leven gaat, en je stuur slechts één (zeer onbekwame, hij negeert constant het protocol) astronaut de ruimte in, in plaats van een team. Het gaat hier om een gebeurtenis welke zeer waarschijnlijk voor een revolutie zal zorgen, waarom alles af laten hangen van één persoon!? Het einde was een voorbeeld van zijn onbekwaamheid, wat een slecht einde! Ander voorbeeld van slecht doordacht verhaal: Waarom is alles zo kort ingepland? Als je naar Titan gaat, wil je toch ook gewoon onderzoek doen op de maan zelf lijkt me, of op z'n minst een aantal samples kunnen pakken!?

Jammer, want de poster ziet er inderdaad heel mooi uit (zoals 606 als zei)

Nog een toevoeging op de poster: hij heeft iets weg van de film Quiet Earth (1985) The Quiet Earth (1985) - MovieMeter.nl

avatar van Phantasm
Je moet het leuk vinden, ik vond er niet echt veel aan.